Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marian Hussein og Ingrid Fiskaa om at arbeidsfolk skal ha god pensjon (Innst. 263 S (2025–2026), jf. Dokument 8:206 S (2025–2026))
Innlegget
Først vil representanten si unnskyld: Jeg merket nettopp at føttene var unormalt komfortable her i salen og lover å huske på parlamentariske sko neste gang. Obligatorisk tjenestepensjon ble innført i 2006, som en viktig del av pensjonsreformen. Dette skjedde etter initiativ fra partene i arbeidslivet, og med bred politisk enighet i Stortinget. Målet var klart: Flere arbeidstakere skulle sikres en pensjon å leve av, ikke bare de med gode avtaler eller høy lønn. Siden den gangen har vi forbedret ordningen. Senest i 2022 fikk vi på plass pensjon fra første krone, som var et viktig skritt for å styrke rettighetene til mange arbeidstakere, særlig de med lave og uforutsigbare inntekter. Dette viser at vi i Arbeiderpartiet tar pensjonspolitikken på alvor, og at vi utvikler systemet i takt med utviklingen i arbeidslivet. Forslaget som vi diskuterer i dag, om å øke minstesatsen til 4 pst., tar opp et viktig spørsmål: Hvordan skal vi sikre gode pensjoner for alle? Intensjonen er god. Samtidig må vi se nøye på konsekvensene. En slik økning vil innebære høyere kostnader for arbeidsgivere. For noen virksomheter vil dette være håndterbart, men for andre, kanskje særlig de små og mellomstore bedriftene, kan det være krevende. Vi må ta inn over oss at det kan slå ulikt ut mellom bedrifter, avhengig av hvordan pensjonsordningene allerede er innrettet. Videre kan en økning føre til omfordeling internt i virksomhetene, bl.a. fra høytlønte til lavtlønte. Det kan jo være ønskelig, men det er også en endring som vi må se nøye på. I tillegg er det en reell risiko for at økte pensjonskostnader over tid kan bli veltet over på arbeidstakerne gjennom lavere lønnsvekst. Vi må også huske på at pensjonssystemet henger tett sammen med resten av økonomien. Endringer i tjenestepensjonen kan påvirke både bedriftenes handlingsrom og statens skatteinntekter. Derfor mener vi i Arbeiderpartiet at vi må gå grundig og ansvarlig fram. Endringer i obligatorisk tjenestepensjon bør utredes i tråd med utredningsinstruksen, som vi skal diskutere litt senere i dag, det bør skje i dialog med partene i arbeidslivet og ses i sammenheng med budsjettprosessen. Dersom vi skal øke minstesatsen, bør det skje gradvis og på en måte som styrker pensjonene, og som samtidig ivaretar et bærekraftig arbeidsliv.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat