Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julie E. Stuestøl, Margit Bye og Ingrid Liland om å tilrettelegge for innføring av åpenhetsregister i norske kommuner (Innst. 272 S (2025–2026), jf. Dokument 8:217 S (2025–2026))
Innlegget
Anne Lise Gjerstad Fredlund (SV) [13:19:38] (ordfører for saken): Nå har kommunal- og forvaltningskomiteen sittet lenge i salen i dag. Det tror jeg forrige debatt bar preg av. Det er interessant å kunne åpne denne saken også med å snakke om tillit. Jeg har lyst til å takke komiteen for det arbeidet vi har gjort i fellesskap og med tillit til hverandre, også i denne saken. Jeg har også lyst til å være tydelig på at vi som samlet komité er enige om – selvfølgelig – at tillit er noe av det viktigste vi har i det norske demokratiet. Tilliten til de politiske prosessene, til beslutningene og til at makt utøves på en åpen og redelig måte, er viktig også for oss. Derfor er det naturlig at vi diskuterer tiltak som kan styrke åpenheten i kommunene, slik dette representantforslaget gir mulighet til. Forslaget om å tilrettelegge for et åpenhetsregister springer ut av et reelt og viktig behov. Videre i innlegget kommer jeg til å snakke om SVs synspunkter. Det å synliggjøre hvem som påvirker de ulike politiske prosessene, er viktig. Det er et mål SV deler med forslagsstillerne. Mer åpenhet er i utgangspunktet alltid positivt. Det kan styrke tillit og bidra til større legitimitet i beslutningene vi fatter. Samtidig er SV tydelig på at vi må gå grundig til verks før vi innfører nye og flere ordninger av denne typen, for vi starter ikke på null. Norge har allerede sterke tradisjoner for åpenhet i forvaltningen. Vi har en offentlighetslov, innsynsrett, habilitetsregler og krav til dokumentasjon. Det er også viktig å se dette representantforslaget i sammenheng med arbeidet som allerede pågår nasjonalt. Vi i denne salen vet at det utredes ordninger for større åpenhet rundt påvirkning rettet mot storting og regjering, og før vi etablerer nye ordninger i kommunene, mener SV vi må se dette i sammenheng. Dette er ikke bare et spørsmål om intensjoner. Et åpenhetsregister vil også innebære registrering av kontakt mellom vanlige folk og myndigheter. Det reiser spørsmål om personvern, om praktisk gjennomføring og om det vil fungere like godt i små som i store kommuner. Hvis ordningen ikke treffer, risikerer vi å skape et mer byråkratisk system uten at åpenheten faktisk styrkes. SV er positiv til forslagene representantene foreslår, men vi mener at det å be om videre vurdering er fornuftig i den fasen vi er i nå. Det handler om å sikre at tiltakene vi innfører, faktisk virker etter intensjonen. Åpenhet i seg selv er ikke nok. Den må også være reell, treffsikker og tillitsskapende.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat