Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i integreringsloven (integreringserklæring) (Innst. 309 L (2025–2026), jf. Prop. 70 L (2025–2026))
Innlegget
Når vi debatterer integrering, tror jeg det er svært viktig at vi hører på hva folk sier i sine innlegg, før man går bastant ut og mener det motsatte. Jeg har ikke hørt et eneste innlegg her i dag som ikke er for at vi skal integrere, som ikke er for at vi skal sørge for at folk kommer inn i dette fellesskapet. Da tror jeg at vi må gå tilbake til det som skjer ute i alle disse kommunene som jobber med dette til daglig, og til denne integreringserklæringen, som vi har tvilt oss fram til å være med på fordi vi er opptatt av at det må evalueres, det kan være noen byråkratiske elementer her, og jeg er enig med komitélederen i at det kan være vanskelig å gjennomføre den type sanksjoner. Men samtidig er jo dette en integrering som skal gjennomføres som en del av introduksjonsprogrammet. Det er faktisk det som står i vedtaket. Det skal være en del av introduksjonsprogrammet, basert på en integreringsplan. Slik jeg oppfatter det, skal denne planen være en dialog mellom dem som er en del integreringsprogrammet, og så signerer man denne planen til slutt, om hvilke rettigheter og forpliktelser man har når man skal jobbe med disse tingene i fem år. Introduksjonsprogrammet har utviklet seg voldsomt på den tiden det har vært. Som ordfører har jeg har opplevd et introduksjonsprogram som var forholdsvis snevert. I dag favner det bredt, det favner vidt, og det blir bedre og bedre og er grunnlaget for at folk skal komme seg inn i samfunnet. At vi da mener at dette også dreier seg om rettigheter og plikter, er ikke noe annerledes enn ellers i det norske samfunnet. Det også dreier seg om rettigheter og plikter. Dette er en plan som man sammen undertegner helt konkret i forbindelse med introduksjonsprogrammet. Også vi har vært med på noen av forslagene som tydeliggjør akkurat dette med rettigheter, plikter og konsekvenser. Det er det som er dette flertallsvedtaket. Jeg tror dette er til det gode, men samtidig må vi selvfølgelig, som man har gjort i introduksjonsprogrammet gjennom mange år, finne ut om det er best egnet, etter en evaluering.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat