Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Bengt Fasteraune
Bengt Fasteraune
Senterpartiet·Oppland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Pål Morten Borgli, Kristoffer Sivertsen, Rune Midtun, May Helen Hetland Ervik, Sylvi Listhaug og Erlend Wiborg om omgjøring av parkeringsvedtak for IKEAs varehus på Forus (Innst. 271 S (2025–2026), jf. Dokument 8:216 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg klargjorde i mitt innlegg hva jeg mener om denne saken, og jeg var vel også ganske tydelig på at saken må løses. Jeg føler vel at det er det som ligger igjen i salen her nå, at saken skal løses. Jeg vil bare presisere at det i innstillingen står et forslag fra et mindretall som nå er et flertall, i og med at KrF støtter det, og det forslaget – som jeg tror representanten Kapur sa ganske tydelig i sitt innlegg – er todelt. Det er et forslag som sier at man primært bør omgjøre statsforvalterens vedtak, og så står det faktisk også: «Dersom dette ikke lar seg gjøre, ber Stortinget regjeringen i dialog med Stavanger kommune sørge for at kommunens ønskede løsning for parkeringssituasjonen for IKEA Forus realiseres innen de tidsrammer som kommunen skisserer.» Det var en grunn til at man formulerte et slikt forslag, som vi gjorde i fellesskap, og det var at vi skulle sikre oss at det ble en praktisk løsning på denne saken. Samtidig er det også et forslag til vedtak som ligger i innstillingen, som sier: «Stortinget ber regjeringen følge opp dialogen med Stavanger kommune for å finne en fornuftig løsning for å realisere IKEA Forus.» Det som kommer til å skje her, er at vi kommer til å støtte begge forslagene. Vi ser på dette som nesten identisk med del 2 av det førstnevnte forslaget. Det som er forskjellen her, er at vi i det flertallsforslaget er tydelige på tidsrammen overfor kommunen. Realiteten med denne voteringen er at man her ber om å se på muligheten for å oppheve vedtaket, og hvis ikke skal man fortsette den dialogen som jeg opplever at man allerede har satt i gang for å løse problemet. Det mener jeg er en positiv måte å behandle en sak på i Stortinget som i prinsippet egentlig ikke burde ha vært i Stortinget, men det er riktig at den kommer til Stortinget, for det er prinsipielle spørsmål vi behandler her, like mye som den enkelte sak. Det må iallfall være av det gode når man klarer å finne løsninger sammen som gjør at det blir løst uansett, og det mener jeg er viktig å få fram på slutten av denne debatten.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Bengt Fasteraune (Senterpartiet) — Innlegg · 28. mai 2026 — OverStortinget