Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 28. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Andreas Sjalg Unneland, Audun Hammer Hovda, Marthe Hammer, Mirell Høyer-Berntsen, Ingrid Fiskaa, Marian Hussein, Lars Haltbrekken og Anne Lise Gjerstad Fredlund om en sosial boligpolitikk og et tryggere leiemarked (Innst. 275 S (2025–2026), jf. Dokument 8:221 S (2025–2026))
Innlegget
Ja – er vel egentlig det korte svaret. Jeg ser fordelen av å komme så tidlig som mulig med denne loven, men litt klok av skade fra sist jeg statsråd, i Nærings- og fiskeridepartementet, skal jeg ikke gå for langt i å fastsette tidsfrister som jeg ikke er helt sikker på at jeg klarer å overholde. En ny husleielov blir viktig. Jeg tror også at innholdet i den vil være betydelig viktigere enn om den skulle komme i mars eller i september, for å uttrykke meg i et sånt spenn. Det tror jeg ikke er det viktigste. Det viktigste vil handle om at vi klarer å få på plass en ny husleielov som greier å ha den balansen som er helt nødvendig sånn at det blir tryggere for leietakere, at vi styrker den, samtidig som det fortsatt er attraktivt å drive med utleie. For har vi ingen som vil leie ut, ja, da får vi et leiemarked som ikke er noe særlig for noen. Vi må klare å ha den balansen, og det er jeg svært opptatt av.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat