Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Erlend Wiborg
Erlend Wiborg
Fremskrittspartiet·Østfold

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i integreringsloven (integreringserklæring) (Innst. 309 L (2025–2026), jf. Prop. 70 L (2025–2026))

Innlegget

Det er nesten litt fascinerende å se at Arbeiderpartiet plutselig oppdager at integrering krever krav og forventninger. I årevis har Fremskrittspartiet tatt opp problemet knyttet til manglende integrering, og altfor ofte har svaret fra venstresiden vært bortforklaringer og anklager mot dem som tør å ta opp problemene. Nå kommer regjeringen med en såkalt integreringserklæring. Problemet er først og fremst at dette er symbolpolitikk. Man skal signere et papir om at man skal respektere norske verdier, lære norsk og delta i samfunnet, men hva skjer dersom man lar være? Hva skjer hvis man ikke vil integreres? Hva skjer hvis man begår kriminalitet, dersom man motarbeider likestilling, ytringsfrihet og barns rettigheter? Svaret er i praksis ingenting, og det er nettopp derfor Fremskrittspartiet ikke støtter dette forslaget. Norge trenger ikke flere symboler. Norge trenger en integreringspolitikk med reelle krav og reelle konsekvenser. Det mest skuffende i denne saken er egentlig Høyre. Høyre har helt rett når de i merknader sier at regjeringens forslag mangler avgjørende elementer, og at det fremstår som en informasjonsbrosjyre med gode intensjoner. Allikevel velger Høyre å gi sin støtte til Arbeiderpartiet. Hva får de igjen? Jo, de får igjen nye vurderinger – ikke noe politikk, men at regjeringen skal vurdere den politikken regjeringen har sagt nei til. Man skal vurdere bredere målgrupper, vurdere sanksjoner, vurdere konsekvenser, men dette har regjeringen allerede vurdert og allerede sagt nei til. Det er synd, for Høyre kunne valgt en annen vei. De kunne gått sammen med Fremskrittspartiet og bidratt til en reell og forpliktende integreringskontrakt, som vi har til behandling etter forslag fra Fremskrittspartiet, en kontrakt som faktisk stiller krav om at man lærer seg norsk, at man kommer i arbeid, at man respekterer norske lover og grunnleggende verdier, at man ikke begår kriminalitet, og at man aksepterer likestilling, frihet og demokrati – og viktigst av alt: at manglende vilje til integrering faktisk får konsekvenser. Fremskrittspartiet mener det må kunne få betydning for permanent opphold, statsborgerskap og retten til å bli værende i Norge dersom man aktivt motarbeider integrering eller begår alvorlig kriminalitet. Det å bo i Norge er ikke bare en rettighet, det innebærer også plikter.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat