Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julie E. Stuestøl, Margit Bye og Ingrid Liland om å tilrettelegge for innføring av åpenhetsregister i norske kommuner (Innst. 272 S (2025–2026), jf. Dokument 8:217 S (2025–2026))
Innlegget
Åpenhet i offentlig forvaltning er viktig, men det betyr ikke at svaret på ethvert spørsmål er å opprette nye registre, nye rapporteringskrav og mer byråkrati. Dette representantforslaget handler om å gi kommuner adgang til å opprette egne åpenhetsregistre eller lobbyregistre, og Fremskrittspartiet støtter ikke det forslaget. Det handler ikke om at vi er imot åpenhet – tvert imot. Norge har allerede omfattende regler for innsyn, offentlighet, habilitet, journalføring og møteoffentlighet i kommunene. Vi har et av verdens mest åpne demokratier. Da må man også stille spørsmålet: Hva er det egentlig det nye registeret skal løse? Det er fortsatt uklart hva som faktisk skal registreres, hvem som skal omfattes, hvordan dette skal avgrenses, og hvilke konsekvenser det kan få for personvern og praktisk arbeid i kommunene. Fremskrittspartiet mener det er klokt å bruke litt sunn fornuft også i byråkrati og politikk, som også var temaet i forrige sak. Det er ikke nødvendigvis slik at mer registrering automatisk gir bedre politikk. Vi må være forsiktige med å bygge opp flere administrative systemer som i praksis kan føre til mer byråkrati, mer usikkerhet og mer papirarbeid, uten at det nødvendigvis gir bedre åpenhet eller bedre beslutninger. Vi mener at det er naturlig å avvente arbeidet som allerede er satt i gang rundt lobbyregisteret for Stortinget og regjeringen, før man eventuelt begynner å pålegge eller åpne opp for tilsvarende ordninger i alle norske kommuner. Det er også en stor forskjell på nasjonalt nivå og lokalt nivå. I mange kommuner er kontakten mellom innbyggere, næringsliv og politikere tett og direkte. Det er en styrke ved lokaldemokratiet og ikke er et problem som nødvendigvis skal møtes med flere registre og mer kontroll. Fremskrittspartiet mener at politikken må handle om å løse reelle problemer, ikke bare å opprette nye systemer fordi det høres fint ut. Det må være lov å bruke litt sunn fornuft, og sunn fornuft tilsier at vi først må vite hva et slikt register faktisk skal løse, hvilke konsekvenser det får, og om nytten står i forhold til mer byråkrati og flere administrative byrder. På den bakgrunn støtter Fremskrittspartiet ikke representantforslaget.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat