Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Guri Melby
Guri Melby
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i universitets- og høyskoleloven mv. (egenbetaling, advokatutgifter) (Innst. 312 L (2025–2026), jf. Prop. 58 L (2025–2026))

Innlegget

Guri Melby (V) [15:16:11] (komiteens fung. leder): Flertallet på Stortinget greide å beholde gratisprinsippet i høyere utdanning fram til 2023. Da var det slutt. Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen innførte studieavgift for utenlandske studenter. Flere her har referert til konsekvensen av en sånn avgift: Det har ført til at de aller, aller fleste studentene fra andre land enn EU/EØS-området nå har forsvunnet fra norske campuser. Det gjør at mange studieplasser står tomme, at mange studietilbud har fått for få studenter og har ikke mulighet til å videreføre virksomheten. Det gjør også at en del arbeidsplasser og arbeidsgivere, særlig i distriktsområder i Norge, har mistet en viktig kilde til kompetent arbeidskraft. Ifølge universitetet i Tromsø gikk veldig mange av de utenlandske studentene som studerte der, videre og jobbet i regionen, men siden de ikke kommer til Tromsø for å studere, blir de heller ikke i den regionen for å jobbe. Så dette er en veldig kortsiktig, dårlig politikk. Jeg er hundre prosent enig med SV, som fra denne talerstolen viser de negative sidene ved dette forslaget, og også med Senterpartiet, som peker på utfordringen knyttet til å fjerne kravet om å dekke dette, samtidig som man har fjernet bevilgningen til det. Jeg mener det er en del av en politikk der man systematisk lar være å satse på høyere utdanning og forskning på den måten vi faktisk trenger i den tiden vi lever i, men hele tiden skviser, hele tiden gjør små kutt, som gjør at institusjonene blir tvunget til å nedprioritere både studiekvalitet og forskning. Så håper jeg at de partiene som er veldig kritiske til dette, sånn som SV, Rødt og Senterpartiet, også gjør det de kan i budsjettforhandlingene for å reversere dette kuttet. Jeg har ikke sett at disse partiene har stilt det som krav i en eneste budsjettforhandling, men jeg håper at vi for én gangs skyld også får se at dette et budsjett som blir plusset på etter forhandlingene på Stortinget

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat