Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 28. mai 2026

Guri Melby
Guri Melby
Venstre·Oslo

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Erling Sande, Bengt Fasteraune og Ole Herman Sveian om ei treårig lærarutdanning som bidreg til fleire kvalifiserte lærarar i norske klasserom (Innst. 314 S (2025–2026), jf. Dokument 8:218 S (2025–2026))

Innlegget

Et av formålene med forslagene fra Senterpartiet, sånn jeg oppfatter det, er jo å bøte på en utfordring som vi ser særlig i distriktene, nemlig problemer med å få tak i kvalifiserte lærere. Jeg merket meg at statsråden sa at regjeringen satser på videreutdanning, men det som er realiteten, er jo at etter at vi fikk en Arbeiderparti-regjering, har det blitt systematisk kuttet i videreutdanning, eller man har valgt å putte flere inn i ordningen. I fjorårets statsbudsjett ble det kuttet 95 mill. kr, og man puttet flere yrkesgrupper inn i den samme ordningen. I tillegg har nå selve ordningen også blitt endret. Det gamle tilbudet Kompetanse for kvalitet, som veldig mange kommuner var veldig glade i, blir nå endret, slik at man i stedet får et tilskudd basert på innbyggertall og en del sånne ting. Det gjør at særlig små distriktskommuner kommer kjempedårlig ut, og det kan gå år mellom hver gang de kan sende lærere på videreutdanning. Spørsmålet mitt til statsråden er: Hvorfor velger regjeringen å endre en ordning som har fungert kjempegodt til nå, og som gjør det enda vanskeligere for distriktskommuner å sikre kvalifisert arbeidskraft?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat