Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Erling Sande, Bengt Fasteraune og Ole Herman Sveian om ei treårig lærarutdanning som bidreg til fleire kvalifiserte lærarar i norske klasserom (Innst. 314 S (2025–2026), jf. Dokument 8:218 S (2025–2026))
Innlegget
Det er et grunnleggende prinsipp i Norge at man skal få den samme kvaliteten og den samme skolegangen uansett hvor man bor, og at vi stiller de samme kravene til dem som skal undervise, uansett hvor man vokser opp. Det kravet mener jeg Senterpartiet bryter med i dette forslaget, når man tenker at det er greit at noen har en annen utdanning enn det andre har. Selv om det er utfordrende å rekruttere nok lærere med kompetanse mange steder i landet – vi ser at vi har altfor mange som ikke er kvalifisert, og som står i dette viktige og krevende yrke i dag – er det fortsatt veldig mange tiltak det er fullt mulig å gjennomføre, som ikke blir gjort. Jeg hører statsrådene si at etter- og videreutdanning er prioritert opp, men faktum er at budsjettet er kuttet. Faktum er at budsjettet for 2026 ble kuttet med 95 mill. kr. Selv om det fortsatt brukes mye penger på dette, er et kutt et kutt. Det betyr at det er færre lærere som får videreutdanning, enn de som kunne ha fått det. Det er også slik at i perioder med en veldig krevende kommuneøkonomi, som vi er midt inne i nå, er det vanskeligere for kommunene å prioritere sin andel av den regningen, noe som betyr at det er flere av dem som ønsker å oppgradere sin kompetanse, som får avslag. Det betyr at det er folk som står i norske klasserom, som kanskje har en halvveis fullført utdanning, som ønsker å ta et fag eller to, og som får nei i dag fordi det ikke er penger. Jeg vil utfordre Arbeiderpartiet som sitter i regjering, men også Senterpartiet som har kommet med dette forslaget, om heller å bruke penger på de ordningene vi har, i stedet for å svekke dem, slik de systematisk har gjort. Ja, det er kjempebra at også ansatte i SFO, f.eks., kan få muligheten til videreutdanning. Men det som skjer når de skal inn i akkurat den samme potten som lærerne, er at veien fram til videreutdanning for en lærer blir enda lengre enn den var før. Så det er rett og slett feil å stå her på talerstolen på Stortinget og påstå at denne ordningen blir bedre, når den faktisk i praksis blir svekket for norske lærere.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat