Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om et langsiktig løft for bemanningen i norske barnehager (Innst. 299 S (2025–2026), jf. Dokument 8:263 S (2025–2026))
Innlegget
Vi står i en politikerskapt krise i norske barnehager. I 2019 var det rekordhøy søkning til barnehagelærerutdanningen, og de aller fleste som tok utdanningen, søkte seg over i yrket etterpå. Men etter det har vi hatt en urovekkende utvikling. De siste tallene viser at av dem som fullfører barnehagelærerutdanningen, er det kun tre av ti som begynner å jobbe i barnehage. Og som sagt er det 50 pst. færre søkere enn det var da det var på topp, og det er også en stor flukt fra yrket. Det er under halvparten av dem som har utdanning som barnehagelærer, som jobber med det i dag. Hva har regjeringen gjort? Ingenting. Hva har stortingsflertallet gjort? Ingenting. Selv om det å bruke penger på toppet bemanning selvsagt hjelper i en kritisk situasjon i de barnehagene som har lav bemanning, hjelper det ikke så mye å sette av penger til bemanning hvis det ikke finnes folk å rekruttere. Jeg må si at jeg undrer meg litt over at mange av de partiene som snakker veldig varmt om bemanning i barnehager, ikke støtter noen av de forslagene vi leverer i denne saken, som er veldig målrettet inn mot nettopp det som er utfordringen. Ta for eksempel forslaget om sletting av studiegjeld. Det kunne kanskje bidratt til at noen flere av dem som nå ikke engang starter i yrket, i hvert fall har prøvd det ut. På grunnskolelærerutdanningen fungerer det jo sånn at hvis du har den utdanningen og du begynner å jobbe som lærer, kan du få slettet studiegjeld i over tre år. Det kunne i hvert fall sikret at flere prøvde seg i yrket. Forhåpentligvis ville kanskje noen finne ut at dette var et yrke de ville bli i, men det vil altså ikke stortingsflertallet gjøre her i dag. Det vi også ser, er at mange av dem som jobber i barnehage i dag, og som tar videreutdanning, utdanner seg bort fra yrket. Derfor er et av de forslagene vi har her, å utvikle nye karriereveier innenfor barnehagen. Det er det samme vi har jobbet med når det gjelder skole, slik at det ikke er sånn at det eneste karrieresteget du har, er å bli leder. Mange ønsker å fortsette å jobbe faglig i stedet for å bli leder, men heller ikke det ønsker flertallet å gjøre noen ting med. Dette er en krise. Regjeringen og flertallspartiene, altså Rødt, SV og Senterpartiet, har valgt å bruke omtrent alle pengene i barnehage på å senke prisen i stedet for å prioritere kvalitet, og det ser vi resultatet av nå. I dag er det et innlegg i Utdanningsnytt av Tor Eirik Rasmussen, som er leder av Foreldreutvalget for barnehager. De har deltatt i det utvalget som skulle se på gratis barnehage. Han konkluderer veldig tydelig: Her er det enda en rapport som peker på det samme som alle de andre rapportene kunnskapsministeren har fått fra barnehagesektoren de siste årene. Investering i bemanning, rekruttering og kvalitet vil gi bedre resultater enn å fortsette å kutte prisen. Jeg fremmer Venstres forslag i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat