Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 28. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om et langsiktig løft for bemanningen i norske barnehager (Innst. 299 S (2025–2026), jf. Dokument 8:263 S (2025–2026))
Innlegget
En av de utdanningene som barnehagelærerutdanningen åpenbart konkurrerer med om å få de beste søkerne, er jo lærerutdanningen. Hvis man er 18–19 år i dag og vurderer hvilken utdanning man skal ta, har man da én utdanning som gir høyere lønn og sletting av studielån, altså lærerutdanningen, mens man har en annen utdanning, barnehagelærerutdanningen, som gir lavere lønn, ingen sletting av studielån og ingen karrieremuligheter. Jeg tenker at da er det ikke så veldig rart at vi ser en flukt over fra barnehagelærerutdanning til lærerutdanning, og at også regjeringens politikk med å fjerne karakterkrav forsterker denne flukten. På Universitetet i Sørøst-Norge, f.eks. har de vært veldig tydelige på at de ser en helt klar trend, at de søkerne som tidligere har søkt seg til barnehagelærerutdanning, nå søker seg til lærerutdanning. Så spørsmålet mitt til statsråden er: Dersom vi faktisk mener at dette er et fornuftig tiltak for lærerutdanning, og det er en større bemanningskrise i barnehagene enn i skolene, hvorfor kan vi ikke bare teste ut dette også for barnehagelærerutdanningen, istedenfor å vente på et utvalg?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat