Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 28. mai 2026

Ida Lindtveit Røse
Ida Lindtveit Røse
Kristelig Folkeparti·Akershus

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Ole Herman Sveian og Kjersti Toppe om å gjennomføre ei ekstern evaluering av sjukehusplanar og sjukehusbygging i Noreg (Innst. 327 S (2025–2026), jf. Dokument 8:192 S (2025–2026))

Innlegget

Statsråden sa i sitt innlegg at denne saken kommer av noen vegger som måtte rives. Det er å bagatellisere hele denne problemstillingen. I Stavanger er det sånn at antall pasienter som ligger i gangene, har stupt, sier statsråden. Ja, det er ikke så rart, når gangene er bygd for smale til at det i det hele tatt er mulig å ha korridorpasienter der. Dørenes vinduer er i en vinkel som gjør at man må inn for å sjekke pasienten, istedenfor å kunne se inn vinduet, sånn som det var tiltenkt, og man måtte skjære igjennom en betongvegg etter at traumerommet var bygd, for at ikke pasientene skulle tas gjennom venteværelset. Jeg var på St. Olav. De pekte på akkurat det samme der, at det var store utfordringer med arealutnyttelse. I Drammen, på akuttavdelingen, pekte de på akkurat det samme: lite hensiktsmessig utforming for de ansatte og for lite bygg når det sto ferdig. Så mitt spørsmål er egentlig hva statsråden synes om disse utfordringene.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat