Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Ole Herman Sveian og Kjersti Toppe om å gjennomføre ei ekstern evaluering av sjukehusplanar og sjukehusbygging i Noreg (Innst. 327 S (2025–2026), jf. Dokument 8:192 S (2025–2026))
Innlegget
Det er åpenbart store fordeler med nye sykehus. Det er ingen som har påstått noe annet. At noen vil gå tilbake til gamle sykehus, må heller ikke være utgangspunktet for en debatt om man har lykkes med de nye. Hvis det var sitsen, hadde man jo virkelig ikke lyktes. Jeg opplever gang på gang at statsråden egentlig skyver de utfordringene som er helt oppe i dagen, under teppet, at feilene som er gjort ved de nye sykehusene, bare bortforklares, og at statsråden ikke tar innover seg de utfordringene ansatte står i hver dag og peker på. Det mener jeg er ganske alvorlig, og jeg hadde forventet noe annet. Det viser kanskje nettopp behovet for en gransking. De veggene det er snakk om, ble ikke revet fordi man ikke ville ha enkeltrom likevel, men flermannsrom. Nei, de ble revet fordi man på grunn av kutt i driften ikke lenger hadde økonomi til å bemanne enkeltrom, og derfor heller måtte gå over til flermannsrom. Det er ikke mulig å ha korridorpasienter fordi man i en innsparingsprosess kuttet ned på arealet på korridoren, og derfor kan man heller ikke ha pasienter i korridoren. Ansatte på sykehus etter sykehus, enten det er St. Olavs, Drammen, Kalnes eller Stavanger, peker på akkurat det samme: Nye sykehusbygg bygges på en måte som ikke er hensiktsmessig innrettet for deres arbeidsdag. Man går lenger, man må gå flere ganger fram og tilbake for å hente medisiner. Hvis man har glemt noe, skaper det utfordringer. Det er nettopp dette vi har pekt på. Vi kan ikke gjøre de feilene. Det er ikke nybegynnerfeil når de gjøres gang på gang. Da er det ganske systematisk, og det er det jeg mener man virkelig må se at er utfordringen med det, man må anerkjenne det, og så må vi få til å bygge sykehus på en annen måte, så vi ikke står i disse feilene gang på gang.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat