Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Ida Lindtveit Røse
Ida Lindtveit Røse
Kristelig Folkeparti·Akershus

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar og Marie Sneve Martinussen om å sikre pauserom for sykehusansatte (Innst. 324 S (2025–2026), jf. Dokument 8:199 S (2025–2026))

Innlegget

Vi mangler helsepersonell for framtiden. Det er en av de viktigste diskusjonene vi skal ha her i Stortinget også framover, og et av de viktigste grepene vi faktisk kan gjøre for å sikre rekruttering, er nettopp å sørge for at helsetjenesten vår er en attraktiv arbeidsplass – en helsetjeneste som unge folk ønsker å utdanne seg inn i, jobbe i og ikke slutte i. Akkurat nå ser vi veldig mange eksempler på det motsatte: et veldig høyt arbeidspress, lav grunnbemanning, som gjør presset enda større ved høyere sykefravær, og flere som slutter fordi presset blir for stort. Man ønsker å ha en annen type hverdag enn det vi ser i helsetjenesten. Dette forslaget føyer seg på en måte inn i rekken av denne problematikken, at det ikke engang er tilgjengelige pauserom. Komiteen var til og med på tur til Drammen sykehus og fikk se hvordan sitsen var på Drammen, som var utgangspunktet for dette forslaget. På avdeling etter avdeling var det kombinerte pause- og arbeidsrom, hvor man ikke fikk det nødvendige for å kunne ha en pause og hvile. Jeg er veldig glad både for at forslaget har kommet hit til Stortinget, og for at vi har en enstemmig komité, for det er et tydelig politisk signal om at dette må på plass. Vi må ha attraktive arbeidsplasser på sykehusene våre, og det å sikre noe så grunnleggende som et pauserom er en viktig del av det. Så mener jeg det er viktig at vi framover sikrer at det vi sier, og hvordan vi framstiller helsetjenestene, står i stil med det som de ansatte opplever der ute, at vi møter de ansatte på en god måte. Jeg tror mange opplever at det ikke er helt sånn, når det blir malt et veldig fint glansbilde av hvordan det ser ut, og man opplever arbeidshverdagen som veldig presset. Da er det vårt ansvar å endre lover, men også å sikre budsjetter som gjør at sykehusene har økonomi til å ha god bemanning, og ikke minst også sikre en modell som gjør at ikke disse investeringene, som er helt nødvendige, og som må gjøres, går ut over driften.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Ida Lindtveit Røse (Kristelig Folkeparti) — Innlegg · 28. mai 2026 — OverStortinget