Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Ole Herman Sveian og Kjersti Toppe om å gjennomføre ei ekstern evaluering av sjukehusplanar og sjukehusbygging i Noreg (Innst. 327 S (2025–2026), jf. Dokument 8:192 S (2025–2026))
Innlegget
Bakgrunnen for dette representantforslaget forstår jeg godt. Vi har sett mange nok resultater av hvordan nye sykehusbygg har blitt bygget de siste årene. Ikke minst har vi sett hvordan byggene ikke blir slik de var planlagt fra starten. SV mener mange av utfordringene handler om dagens finansieringsmodell for sykehusbygging. Når helseforetakene må låne penger av staten som de etterpå må betale tilbake med renter, og lånerammene er stramme, ender ofte ønskedrømmen om det perfekte sykehus med en blass kopi. En annen side av utfordringen er at det i flere tilfeller har skjedd store endringer i areal og funksjoner underveis i byggeprosessen. Som det løftes fram av bl.a. Sykepleierforbundet, opplever ikke de ansattes representanter at de blir inkludert tilstrekkelig i prosessene. De opplever heller ikke at de blir lyttet til. Mange av de nyere sykehusene ender derfor opp med mangler og uhensiktsmessige løsninger som ikke ville oppstått hvis man lyttet til fagfolkene som skal jobbe der. Vi i SV er likevel usikre på om en bred evaluering som går mange år tilbake i tid, er riktig bruk av ressursene nå. Vi mener derimot at de erfaringene man allerede har, må brukes på en bedre måte. I dag håndteres alle større sykehusutbygginger av Sykehusbygg HF, som faktisk allerede skal evaluere alle byggene de har ansvar for, nettopp for å kunne gjøre det bedre ved neste korsvei. Så langt ser det ikke ut til at læringen er god nok på dette området. Derfor mener vi at Sykehusbygg HFs rolle, ansvar og funksjon må evalueres. Det må sikres transparens og demokratisk etterprøvbarhet. SV mener tiden er overmoden for å organisere både drift og bygging av sykehus på en annen måte. Vi har vedtatt at regjeringen skal komme med forslag til en ny finansieringsmodell, og helsereformutvalget skal legge fram en utredning med forslag til organisering av hele helsetjenesten. Vi mener dette gir rom for en organisering med sterkere demokratisk forankring og styring. Mens vi venter på denne historiske muligheten til å gjøre større endringer i hvordan vi driver sykehus i Norge, mener vi det er hensiktsmessig å evaluere prosessen for nye sykehusbygg for å sikre transparens og demokratisk etterprøvbarhet. I tillegg må vi bli flinkere til å bruke de erfaringene vi allerede har fra de nye sykehusbyggene som er bygget og ferdigstilt de siste årene. SV er særlig opptatt av reell medvirkning fra tillitsvalgte, verneombud og brukerutvalg. Vi støtter innstillingen i dette representantforslaget, men vi støtter ikke denne brede, eksterne evalueringen. Vi mener fortsatt at det er en viktig sak, og at vi er nødt til å gjøre ting på en helt annen måte i framtiden. Med dette tar jeg opp de forslaget fra SV og Rødt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat