Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Ole Herman Sveian og Kjersti Toppe om å gjennomføre ei ekstern evaluering av sjukehusplanar og sjukehusbygging i Noreg (Innst. 327 S (2025–2026), jf. Dokument 8:192 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si noe mer i denne saken, men jeg tar liksom utfordringen litt. Jeg har jo jobbet på det gamle Drammen sykehus, men ikke på det nye. Det ble ikke sånn, for jeg kom inn på Stortinget igjen. Nei, det er ingen som vil tilbake til gamle Drammen sykehus. Når man må stappe håndklær i vinduskarmene for at det ikke skal trekke inn på intensivavdelingen, når det lekker kloakk i garderobene til personalet eller også til og med inn i operasjonssalene, når dører detter ned – det går ikke an. Vi er veldig glade for at det ble bygget et nytt Drammen sykehus, og det er noe alle har jobbet lenge for at skulle bli en realitet. Likevel må vi ikke stikke under stol at det har endt opp med noen utfordringer og problemer vi som burde vært mulig å unngå. Mange av de utfordringene er nettopp noe av det representanten Lindtveit Røse nevnte her, f.eks. at dører til pasientrommene går innover. Det er en utfordring med tanke på brannsikkerhet, og det er en utfordring hvis pasienter er voldelige mot personale og man ikke kommer seg ut. Det er vinduer man ikke kan se pasienten gjennom. Det er helt tullete at vi har sånne utfordringer. En annen utfordring er f.eks. at akuttmottak har for lite kapasitet, og at skranken til ansvarsvakten er plassert sånn at vedkommende ikke kan se inngangen fra ambulanseslusen. Det er veldig lange ganger og lange veier til lintøyrom, matservering osv. Det har ført til at ansatte som går med skritteller, har dobbelt så mange skritt på telleren sin nå enn de hadde før. Det er klart det er utfordringer her det er viktig at vi faktisk tar lærdom av. Jeg er enig med representanten Dalin i at vi er nødt til å vurdere om det alltid må være bare enerom. Det er klart at veldig mange pasienter ønsker seg et enerom, ønsker å ligge i fred alene, men noen gjør ikke det. De hyggeligste rommene jeg har jobbet på, var firesengs hjertepasientrom – fantastisk hyggelig. Det handler også om fleksibilitet med hensyn til bruk av personale. Det er mange ting å ta tak i, og jeg håper at vi kan gjøre det. Jeg håper at vi kan få til den medvirkningen fra de som skal jobbe der, som er nødvendig for at dette skal bli bra nok. Det jeg synes ser ut som nesten mangler mest, er virkelig å lytte til de ansatte som har skoene på, og som skal jobbe der.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat