Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar og Marie Sneve Martinussen om å sikre pauserom for sykehusansatte (Innst. 324 S (2025–2026), jf. Dokument 8:199 S (2025–2026))

Innlegget

Kathy Lie (SV) [17:47:36] (ordfører for saken): Jeg vil starte med å takke forslagsstillerne for å sette fingeren på et problem det er stort engasjement rundt, og jeg vil takke komiteen for et godt og konstruktivt arbeid hvor vi har endt opp med en innstilling en enstemmig komité står bak. I årevis har vi sett at nye sykehus bygges for små. Nye, flotte sykehus som skal ha enerom og ikke korridorpasienter, fylles til randen, og pasientene ligger på gangen. Gangene blir trange og fylt med traller og skjermbrett. Det er selvfølgelig pasientenes ve og vel som har vært i fokus i de mange medieoppslagene om dette, men midt oppi dette kaoset er det noen som er på jobb: de ansatte på sykehusene våre, som er helt nødvendige for at pasientene skal få den beste behandlingen. Sykehusene har måttet kutte i arealer for å holde seg innenfor stramme budsjettrammer, men de har fortsatt krav til hvor mange pasientsenger de skal ha, og målet om enerom står fast. Hva skjer? Jo det kuttes i arealene rundt, arealer som er nødvendige for at de ansatte skal kunne gjøre en god jobb. Det helt nye Drammen sykehus er et slikt skrekkens eksempel. Her har man kuttet ut pauserom, lagerkapasitet og arbeidsstasjoner. De ansatte har ingen steder hvor de kan sitte i fred for å ta den nødvendige pausen i løpet av en vakt, eller samles for å debrife etter en krevende hendelse. Dette er svært utfordrende for arbeidsmiljøet. Komiteen har vært på besøk på Drammen sykehus og selv sett de små rommene som skal være kombinert møte-, pause- og arbeidsrom. Som sykepleier og ansatt på Drammen sykehus kan jeg bare si at det ikke funker. De ansatte kan vel bare gå i kantinen i lunsjpausen, tenker man kanskje, men avstandene er store, og pausen er kort. For klinisk personale er det rett og slett ikke tid. I tillegg har man også kuttet i avdelingsnære lagerrom, noe som har ført til traller og paller med utstyr i korridorene. Det kan rett og slett gå på pasientsikkerheten løs. I alle nye sykehusprosjekter har tillitsvalgte sittet i utallige prosjekt- og planleggingsmøter og sagt fra, men ikke blitt hørt. SV er glad for at et enstemmig storting nå slår fast at det skal gjøres tiltak for å bedre arbeidsmiljøet på sykehusene våre, og at det skal legges til rette for både tilfredsstillende arbeidsrom og gode pauserom. Vi skal ha standarder for økte arealer i pauserommene, og sist, men ikke minst skal det sørges for reelle medvirkningsprosesser i forbindelse med planlegging, gjennomføring og evaluering av byggeprosjektene. Den vet best hvor skoen trykker, som har den på. Når de tillitsvalgte på vegne av alle ansatte som faktisk skal jobbe i de nye byggene, gir beskjed om hvilke behov de har, og sier fra om feil og mangler, skal de lyttes til. Skal vi gi pasientene den beste helsehjelpen, må rammene rundt være på plass. Arbeidsmiljøet må være helsefremmende, ikke helseskadelig. Et enstemmig storting har lyttet. Nå gir vi tydelig marsjordre til regjeringen og helseledelsen. Pauserom skal på plass.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat