Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 28. mai 2026

Kathy Lie
Kathy Lie
Sosialistisk Venstreparti·Buskerud

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar og Marie Sneve Martinussen om å sikre pauserom for sykehusansatte (Innst. 324 S (2025–2026), jf. Dokument 8:199 S (2025–2026))

Innlegget

Det er riktig at det allerede finnes krav bl.a. til pauserom i arbeidsmiljøloven. Helseministeren har sagt at han har tatt grep for å sikre nok pauserom, som er store nok på sykehusene. Men det vi har sett, f.eks. på Drammen sykehus, er at dette er løst med kombinasjonsrom som er både for pauser, møter og arbeid. Jeg lurer på, er: Hvordan vil statsråden sikre at helseforetakene slutter å omgå intensjonen og faktisk bygger egne rom som bare er til pauser?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat