Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Kristian August Eilertsen
Kristian August Eilertsen
Fremskrittspartiet·Troms

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Ole Herman Sveian og Kjersti Toppe om å gjennomføre ei ekstern evaluering av sjukehusplanar og sjukehusbygging i Noreg (Innst. 327 S (2025–2026), jf. Dokument 8:192 S (2025–2026))

Innlegget

Sykehus er selve ryggraden i vår beredskap, vår trygghet og vår evne til å gi livsviktig behandling når det gjelder som mest. Nettopp derfor må sykehus planlegges og bygges på en måte som gjør dem fleksible, robuste og i stand til å håndtere både kriser, kapasitetsendringer og langvarig belastning. Dessverre har vi de siste årene sett altfor mange eksempler på det motsatte. Nye sykehus bygges for små, de er lite fleksible, og de gir ikke gode nok arbeidsforhold for de ansatte. Dette utfordrer både pasientsikkerheten og beredskapen vår. Når vi samtidig vet at feilene gjentar seg fra prosjekt til prosjekt, må vi stille spørsmålet: Hvordan kunne dette skje, og hvorfor lærer vi ikke? Fremskrittspartiet mener at det er på høy tid å ta grep. For det første må finansieringen av sykehusbygg endres. Store investeringer må fullfinansieres over statsbudsjettet, og vi må skille mellom drift og investering. Det er ikke rett at framtidige generasjoner, pasienter og ansatte skal betale prisen for kortsiktige økonomiske begrensninger i dag. For det andre trenger vi en grundig, ekstern evaluering av sykehusbygg som er oppført de siste ti årene, og dem som planlegges nå. Derfor støtter Fremskrittspartiet forslaget fra Senterpartiet. Når de samme feilene gjentas, er det et tydelig tegn på at systemet ikke fungerer som det skal. Derfor trenger vi en gjennomgang uten bindinger til dem som har stått for beslutningen. Når både Legeforeningen og Norsk Sykepleierforbund støtter behovet for en slik ekstern evaluering, bør vi lytte. De peker på alvorlige forhold: sykehus som planlegges med for liten kapasitet, manglende involvering av fagmiljøene og lukkede prosesser der viktige beslutninger tas før ansatte og tillitsvalgte slipper til. Dette svekker ikke bare kvaliteten på byggene, det svekker også tilliten til beslutningene som tas. Vi må også stille kritiske spørsmål om rollen til Sykehusbygg HF. Organisasjonen ble etablert for å sikre læring, kvalitet og beste praksis. Likevel ser vi at feil og mangler gjentas, og da må vi spørre: Fungerer denne modellen som den skal? Og hvis ikke, hva må endres? Dette handler til sjuende og sist om pasienter som trenger trygg behandling, om ansatte som trenger gode arbeidsforhold, og om et helsevesen som må være rustet for framtidens utfordringer, ikke fortidens feil. Vi skylder både pasienter og ansatte å lære av det som har gått galt, og vi skylder dem å gjøre det bedre neste gang. Derfor støtter Fremskrittspartiet forslaget om en ekstern, grundig og uavhengig evaluering av sykehusbygg i Norge, og nødvendige endringer i både finansieringen og styringsmodellene. Med det tar jeg opp det forslaget som Fremskrittspartiet er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat