Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar og Marie Sneve Martinussen om å sikre pauserom for sykehusansatte (Innst. 324 S (2025–2026), jf. Dokument 8:199 S (2025–2026))
Innlegget
Hverdagen i norske sykehus er travel. Fagfolk håndterer komplekse, mange og sprikende oppgaver med stort trykk, på lange vakter, i møte med mennesker i ulike livsfaser, noen også i livskrise, og i et tempo som ofte er høyt. Dette gir både fysisk og medmenneskelig påkjenning. I en sånn arbeidshverdag er pauserom for ansatte en grunnleggende fasilitet for helt nødvendige pustepauser, på samme måte som at arbeidsom og vaktrom er nødvendige for å kunne gjøre arbeidsoppgaver med mindre støy rundt seg. Det høres selvsagt ut, men vi vet fra historien til noen av sykehusprosjektene at det første man har kuttet i når man tidligere har måttet nedskalere sykehusbygg, nettopp har vært disse arealene som ikke utgjør den direkte kliniske kapasiteten. Nye Drammen sykehus er et eksempel på dette. Denne saken kommer som en respons på reaksjonene fra ansatte som med rette har sagt fra og tatt tydelig til motmæle mot en policy som ikke henger sammen med de forventningene vi har til at ansatte skal ivaretas når de går på jobb – at man bygger nytt, men uten grunnleggende fasiliteter. Arbeiderpartiet er glad for at Rødt har satt saken på dagsordenen i Stortinget. Vi har fra første dag i behandlingen vært opptatt av å være med i flertallet for å slå tydelig fast at ansatte i vår felles helsetjeneste og på norske sykehus skal ha tilgang på bl.a. pauserom. Det er viktig for arbeidsmiljøet, og det er viktig for å dempe belastningen gjennom en travel arbeidshverdag. Jeg er derfor glad for at komiteen enstemmig fremmer en tilråding om hvordan dette arbeidet skal følges opp framover. Det er samtidig et vesentlig poeng å understreke at helse- og omsorgsministeren er enig med komiteen og allerede har satt i gang flere grep for å endre praksis i prosjektering og bygging av sykehus. Han har bl.a. fått utarbeidet nye standarder når det gjelder hvor mange pauserom det skal være for et visst antall sengeplasser, med føringer for hvor store de skal være. Dette er en svært viktig opprydning som vil gi effekt for ansatte i Sykehus-Norge framover. Selv om jeg er glad for signalene som statsråden gir, vil jeg understreke at Stortinget nå gir en marsjordre til regjeringen og til helseforetakene om å sikre tilfredsstillende arbeidsrom og pauserom, i tillegg til å sikre at medvirkningen fra ansatte skal være reell gjennom hele prosessen med å bygge nye sykehus. Det er først når partssamarbeidet fungerer fullt ut, at ansattes perspektiver og behov blir ivaretatt i sykehushverdagen. Det er et viktig samarbeid som også vil bidra til å beholde fagfolkene vi trenger i tjenesten, og som fyller nye og gamle sykehus med livsviktig innhold hver eneste dag.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat