Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Kristoffer Sivertsen
Kristoffer Sivertsen
Fremskrittspartiet·Rogaland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Pål Morten Borgli, Kristoffer Sivertsen, Rune Midtun, May Helen Hetland Ervik, Sylvi Listhaug og Erlend Wiborg om omgjøring av parkeringsvedtak for IKEAs varehus på Forus (Innst. 271 S (2025–2026), jf. Dokument 8:216 S (2025–2026))

Innlegget

Da jeg i fjor fremmet forslag på vegne av FrP, Høyre og Arbeiderpartiet om å gi IKEA dispensasjon i Stavanger kommune, hadde jeg aldri i min villeste fantasi forventet at statsforvalter Bent Høie ville klage på vedtaket og kreve 1 099 sykkelparkeringsplasser og bare 183 bilparkeringsplasser. Noen vil gjerne mene at det er komplett idioti. Andre vil gjerne mene at det er absurd at IKEA skal ha flere sykkelparkeringsplasser enn det er syklister i Tour de France, Flandern rundt og kanskje Giro d’Italia til sammen. Det er ingen som sykler med BILLY-hylla bakpå sofaen. Dessverre innså heller ikke statsforvalteren i Vestland det. Fagfolkene i Stavanger kommune innså heldigvis på sin side at det var adgang til å gi dispensasjon. Saken er jo et særdeles presist eksempel på problemene med statsforvalterne landet rundt. Lokaldemokratiet respekteres i for liten grad, og nærings- og bilfiendtlige reguleringer som er utslag av absurd klimapolitikk, tolkes til sitt ytterpunkt. Stavanger kommune ville gi IKEA en løsning med 590 bilparkeringsplasser og 170 sykkelparkeringsplasser. Det er fortsatt altfor mange sykkelparkeringsplasser og for få bilparkeringsplasser, men det ville vært mulig for IKEA å komme videre med nytt varehus. I vel 20 år nå har IKEA hatt flytteplaner, men å flytte varehuset bare noen få minutter ned i veien viste seg å være en byråkratisk oppgave som er komplett umulig i annerledeslandet Norge, hvor sunn fornuft har vært komplett fraværende. I dag er det en glede at et flertall i Stortinget ser hvor oppsiktsvekkende og absurd IKEA-saken er, og at en endelig kan få en løsning på den kanskje største reguleringsmessige verkebyllen i Stavangers historie. Stavanger er jo, i tillegg til å være oljehovedstad, kjent som kommunen med trolig det eneste Biltema-varehuset i verden som ikke får lov til å selge bildeler, og hvor man da altså må sykle hjem sofaen fra IKEA. Stavanger trenger ikke være kjent som den evige stad for statsforvalterens hjemmealenefest. I denne saken er det oppsiktsvekkende at IKEAs samlokalisering av varehus og lager, som vil spare 710 kjøreturer hver dag IKEA er åpent, ikke skal bidra til å nå et nullvekstmål i regionale og lokale planer – et nullvekstmål som noen vil mene er helt feil, men det blir tolket enda drøyere av statsforvalteren. Hvis en skulle hørt på statsråden og sendt IKEA ut på enda en ny runddans i den byråkratiske skjærsilden, har jeg ingen tro på at statsforvalteren ikke ville kommet med innsigelser, også til en planendring. Nå er det på tide at regjeringen får kontroll på statsforvaltermandatet, som har løpt løpsk. Nå kan ikke IKEA vente lengre. Hele saken, vil noen mene, er en gigantisk farse fra ende til annen. Nå er det på tide å ordne opp i et av norgeshistoriens mest absurde vedtak. Til slutt tar jeg opp forslaget Fremskrittspartiet står bak.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat