Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Erling Sande, Bengt Fasteraune og Ole Herman Sveian om ei treårig lærarutdanning som bidreg til fleire kvalifiserte lærarar i norske klasserom (Innst. 314 S (2025–2026), jf. Dokument 8:218 S (2025–2026))
Innlegget
Mangelen på kvalifiserte lærere er, som andre har sagt før meg, en av de største utfordringene i norsk skole. Derfor er det bra at vi diskuterer hvordan flere kan velge læreryrket. Samtidig mener Fremskrittspartiet at vi må passe oss for å tro at en løsning er å sette inn et B-løp for lærerutdanningen. Vi må fokusere på å videreutvikle det vi allerede har, og sikre at lærerutdanningen er både relevant, praksisnær og tilgjengelig for flere. De aller fleste ønsker å bli lærere for å undervise, bygge relasjoner, skape mestring og være trygge voksne. Da er det viktig at utdanningen oppleves tett på den virkeligheten de skal ut i, så jeg synes det er positivt at det allerede er tatt grep for mer fleksible og desentraliserte løp, og for at flere skal kunne velge utdanning ved siden av arbeid. Fremskrittspartiet mener at vi må være forsiktige med å lage lettere løp. Det viktigste nå er å fokusere på de grepene som allerede er satt i gang for å gjøre flere kvalifisert til skolen, og at det faktisk sikrer at lærerne blir værende i yrket, for det er der vi ser hovedutfordringen ligger. Til slutt tar jeg opp det forslaget Fremskrittspartiet er med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat