Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Replikk · 28. mai 2026

Marian Hussein
Marian Hussein
Sosialistisk Venstreparti·Oslo

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marian Hussein og Ingrid Fiskaa om at arbeidsfolk skal ha god pensjon (Innst. 263 S (2025–2026), jf. Dokument 8:206 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg forstår at statsråden var med og gjorde dette i 2006, men det har faktisk gått tjue år siden pensjonsreformen. Det er halvparten av et yrkesliv for veldig mange av de menneskene dette dreier seg om. Samtidig gir statsråden beskjed om at måten vi gjør dette på, er å snakke med partene, partssamarbeidet, men her har en samlet fagbevegelse – med LO, med Unio, med YS, med Akademikerne – sagt at her må Stortinget og politikerne ta ansvar, for de klarer ikke å få arbeidsgiversiden til å ta tak i dette problemet. Ser statsråden at dette systemet ikke funker i dag, og at vi bygger videre på et urettferdig system som i framtida vil gi flere minstepensjonister eller uføretrygdede, istedenfor at vi faktisk gir folk en verdig pensjon?

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat