Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Siv Sætran og Erling Sande om å innføre forenkling og redusert byråkrati som selvstendige hensyn i utredningsinstruksen (Innst. 264 S (2025–2026), jf. Dokument 8:211 S (2025–2026))
Innlegget
Martin Virkesdal Jonsterhaug (FrP) [19:39:08] (ordfører for saken): Jeg er glad for at komiteens flertall er enig i at forenkling og redusert byråkrati er svært viktig, særlig for å skape gode rammevilkår for mindre bedrifter. Det er også positivt at to av de partiene som ikke er en del av flertallet, Arbeiderpartiet og SV, likevel i sine merknader framhever at de er enig i målet om å redusere administrative byrder og sikre mer effektive og målrettede tiltak. Det lover godt for at det i framtidige forslag om forenklinger og reduksjon av byråkrati i denne stortingsperioden, er håp om brede tverrpolitiske flertallet for å redusere byråkratiet og forenkle regelverket for folk og næringsdrivende. For komiteens flertall i denne saken er det avgjørende at konsekvenser for næringslivet utredes godt, og at berørte næringer og interesser involveres tidlig i arbeidet. Utredningsinstruksen setter krav til utredninger før endringer i regelverket gjennomføres. Blant annet skal næringsliv og berørte aktører høres før myndigheten konkluderer om løsninger. Flertallet fremmer i denne saken et forslag der vi ber regjeringen vurdere om redusert byråkrati og enkle regler bør inngå som selvstendige hensyn i instruksen. Vi foreslår også å se på hvordan vurderingen av økonomiske og administrative konsekvenser kan forbedres, og da særlig konsekvensene for mindre bedrifter, og hvordan berørte næringer og andre relevante interesser involveres tidlig i utredningsarbeidet. Mindre byråkrati og forenkling av lover og regler handler for Fremskrittspartiet om å ta tilbake troen på at enkeltmennesket, eller bedriftseierne, kan ta gode valg for seg og sine omgivelser. Stort sett hver gang Stortinget eller regjeringen kommer med nye lover og regler, fører det til at bedriftseiere eller privatpersoner må bruke litt mer tid på lover og regler, og derfor har litt mindre tid til å drive innovasjon eller lage gode løsninger på utfordringer i samfunnet. Jeg tror at vi i kampen om Norges konkurransekraft i en urolig verden må snakke om at vi veldig ofte gjør det vanskeligere for oss selv enn det som er nødvendig. Enten det gjelder de store, vellykkede eller de små og mellomstore bedriftene, som vi er så stolte av, er fellesnevneren for mange av dem at de er startet i en tid der det var nok å ha en god idé, to hender og masse pågangsmot. Skal man løse et problem i dag gjennom å starte en bedrift, behøver en for all del fortsatt det, men en skal helst ha både spesialkompetanse, jurister og usedvanlig god tålmodighet for å håndtere alle lovene og reglene i dette landet. Fremskrittspartiet tror at vi gjennom å ha litt færre regler og litt mer tillit til at folk og bedrifter selv kan ta gode valg uten statens pekefinger, i større grad vil få flere suksessfulle bedrifter og mer initiativ til å løse utfordringer i lokalsamfunnet. Jeg er derfor glad for at vi i dag får flertall for at vi nå i større grad skal ta hensyn til hvordan nye lover og regler påvirker bedrifter, berørte næringer og andre relevante aktører. Slik kan vi legge til rette for mer vekst og verdiskaping. Jeg vil avslutningsvis fremme Fremskrittspartiets mindretallsforslag i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat