Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marian Hussein og Ingrid Fiskaa om at arbeidsfolk skal ha god pensjon (Innst. 263 S (2025–2026), jf. Dokument 8:206 S (2025–2026))
Innlegget
Mímir Kristjánsson (R) [19:14:13] (ordfører for saken): Aller først vil jeg takke komiteen for godt samarbeid i denne saken. Dette representantforslaget dreier seg om obligatorisk tjenestepensjon, eller OTP blant venner, som er en helt sentral og stadig viktigere del av det norske pensjonssystemet, særlig etter de endringene i folketrygden som kom med pensjonsreformen. Forslagsstillerne mener – og jeg kan for min egen del si at jeg er enig – at svært mange vanlige arbeidsfolk i Norge i praksis har en altfor lav pensjonsinnbetaling gjennom obligatorisk tjenestepensjon. For min egen del vil jeg henlede oppmerksomheten på den triple urettferdigheten som er i dette systemet. Det er 600 000 arbeidsfolk som har lovens minstesats i obligatorisk tjenestepensjon, på 2 pst. Hvem er disse arbeidsfolkene? Jo, for det første er de i all hovedsak overrepresentert i grupper som sliter seg ut i arbeidslivet. De som har den laveste satsen, er også de som har de tøffeste arbeidsforholdene, der risikoen er størst for å bli ufør, der risikoen er størst for at man ikke kan velge å jobbe lenger, fordi man tvinges ut av arbeidslivet. Det er folk som har langt hardere og mer anstrengende jobber enn det vi her inne har. For det andre: Dette er lavlønnsgrupper. Det vil si at lønnen det beregnes en prosent av, er vesentlig lavere enn lønnen til de høylønnsgruppene som har mer behagelige jobber. Med andre ord taper de først fordi de må gå av tidligere, og så fordi de har lavere lønn. Så kommer den tredje urettferdigheten: På toppen av det hele har de en lavere prosentsats enn det mange andre i arbeidslivet har. Mens det i mange yrker med god organisasjonsdekning og sterk forhandlingskraft er vanlig å ha OTP oppe i 4 pst., er det i andre yrker vanlig å ha det halve, nede på 2 pst. Hvis man da i tillegg er lavtlønt, betyr OTP-en svært lite. Når man i tillegg har fått så enorme svekkelser av folketrygden gjennom pensjonsreformen, betyr det at veldig mange lavtlønte arbeidsfolk sitter igjen med en pensjon som det i praksis ikke er mulig å leve av. Derfor støtter vi i Rødt dette representantforslaget. Vi mener at OTP bør heves fra 2 pst. til minst 4 pst. Vi mener også at ordningen bør styrkes ved å ta inn overtidsbetaling og andre tillegg, og ved at også uføredelen av OTP skal bli obligatorisk. Sånn sikrer man et mer rettferdig og mer utjevnende pensjonssystem for alle, ikke bare for dem med høyt betalte, behagelige jobber. Jeg tar opp forslagene Rødt er med på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat