Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Mímir Kristjánsson
Mímir Kristjánsson
Rødt·Rogaland

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Tone Wilhelmsen Trøen, Haagen Poppe og Tage Pettersen om fastsettelse av provenyeffekt av fritak fra merverdiavgift på levende lyd og bilde (Innst. 259 S (2025–2026), jf. Dokument 8:244 S (2025–2026))

Innlegget

Da kan jeg glede med at et enstemmig storting vil stille seg bak dette forslaget, for også Rødt vil støtte det. Jeg skal nå gi ikke bare en stemmeforklaring, men også en tvileforklaring om grunnen til at vi har brukt så lang tid på å lande på hva vi skal mene i denne saken. På den ene siden er det åpenbart at representanten Jacobsen har rett i mye av det han sier, at også norske medier må lage nytt innhold, nå folk på de plattformene der de er, og ikke minst at norske media er i en svært vanskelig konkurransesituasjon sett opp mot internasjonale tekgiganter, som ikke bare har fritak for merverdiavgift, men som også har fritak for så å si hver eneste skatt på hele jorden. Så for at norske medier skal kunne hevde seg, produsere innhold og ikke minst nå unge mennesker, er det avgjørende at man også har muligheten til å investere i slike plattformer. Samtidig er det på den andre siden mange vanskelige og viktige avgrensninger her. Hva er det som er nyhetsinnhold? Altså, hensikten med dette unntaket fra merverdiavgift er å verne om den frie debatt, om den kritiske presse, om nyhetsproduksjon og samfunnsrelevant stoff. Spørsmålet er om også et sånt unntak, som er mer plattformnøytralt, vil bidra til at det fortrenges i norske mediehus til fordel for langt mer lettbeint underholdningspreget innhold på nye plattformer. Det er den andre grøften. Og så er det den andre frykten vår, at ved å gå inn i noe sånt som dette, bidrar man kanskje til å undergrave mva-fritaket for mediene generelt, at man risikerer å havne på en plattformnøytral lavmoms istedenfor et plattformavhengig, kan du si, momsfritak, som man har i dag. Men når alt dette er sagt og tvilt og i det hele tatt, så er dette bare et forslag om å vurdere provenyeffektene av hvordan det blir i samarbeid med bransjen selv. Det er jo ikke verre enn at selv vi kan gå med på det, så vi kommer også til å stemme for det forslaget og kan da glede med at det blir et enstemmig storting som gir Høyre gjennomslag for det.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat