Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Monica Molvær
Monica Molvær
Høyre·Møre og Romsdal

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Erling Sande, Bengt Fasteraune og Ole Herman Sveian om ei treårig lærarutdanning som bidreg til fleire kvalifiserte lærarar i norske klasserom (Innst. 314 S (2025–2026), jf. Dokument 8:218 S (2025–2026))

Innlegget

Monica Molvær (H) [15:22:41] (ordfører for saken): Mangelen på kvalifiserte lærere er en av de største utfordringene vi har i norsk skole, i tillegg til at resultatene går ned. Det merkes i klasserom over hele landet, og det merkes kanskje aller mest i de områdene der det er aller mest krevende å rekruttere, i distriktene. Derfor er det bra at vi diskuterer hvordan flere kan finne veien inn i læreryrket. Høyre mener at løsningen ikke er å gjøre lærerutdanningen kortere, for læreryrket er ikke blitt mindre krevende, tvert imot. Skolehverdagen stiller høyere krav enn før – til faglig trygghet, til klasseledelse, til tidlig innsats, til å møte elever med ulike behov og til å følge opp hver enkelt elev. Da trenger vi ikke mindre kompetanse, vi trenger mer. Høyre mener vi må møte lærermangelen med tiltak som styrker profesjonen – ikke svekker den. Derfor reagerer vi også på at regjeringen har valgt å fjerne opptakskravene til lærerutdanningen. Når skolene trenger mer kompetanse, er ikke svaret lavere ambisjoner. Vi ser allerede urovekkende høye stryktall i lærerutdanningen. Da bør svaret være å styrke kvaliteten – ikke svekke den. Dette betyr ikke at dagens lærerutdanning ikke kan bli bedre. Flere peker på behovet for en bedre kobling mellom teori og praksis, mer praksisnærhet og flere fleksible veier inn i yrket. Det må vi ta på alvor. Derfor mener Høyre det er riktig å videreutvikle fleksible og desentraliserte tilbud innenfor dagens lærerutdanning. Vi trenger flere veier inn i læreryrket – også for voksne med erfaring fra arbeidslivet og for dem som vil kombinere utdanning med jobb og familie. Vi må også gjøre det enklere for lærere som allerede står i skolen, å bygge videre på kompetansen sin, men vi må gjøre det uten å redusere de faglige ambisjonene. Vi trenger flere lærere i norske klasserom, men vi må aldri komme dit at jakten på flere lærere går på bekostning av den kompetansen elevene møter. Skal vi lykkes med rekrutteringen, må vi både få flere inn i yrket og samtidig holde fast ved kvaliteten. Det skylder vi lærerne, og ikke minst: Det skylder vi elevene og barna. Så vil jeg benytte anledningen til å takke komiteen for et godt samarbeid.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat