Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Pål Morten Borgli, Kristoffer Sivertsen, Rune Midtun, May Helen Hetland Ervik, Sylvi Listhaug og Erlend Wiborg om omgjøring av parkeringsvedtak for IKEAs varehus på Forus (Innst. 271 S (2025–2026), jf. Dokument 8:216 S (2025–2026))
Innlegget
Fremskrittspartiet slår inn åpne dører med et forslag som trolig er ulovlig å gjennomføre. Jeg begynner å miste tellingen på hvor mange ulovlige vedtak som blir foreslått eller vedtatt her i stortingssalen fra lov og orden-partiet. Vi må i denne salen kunne forholde oss til hva som er lovlig å gjennomføre og ikke. Reguleringsplan for IKEA, parkeringsnormen og nullvekstmålene – noen av dem er over ti år gamle. Enkelte av forslagsstillerne på dette forslaget var lokalpolitikere selv da dette ble framforhandlet og vedtatt. Statsråden har allerede vært på banen i denne saken og jobber med å finne en god løsning. Jeg forventet nesten at forslagsstillerne skulle trekke forslaget sitt eller stille seg bak Arbeiderpartiets forslag da de så at saken var i gang med å bli løst. Onsdag 22. april, under en uke etter at svarbrevet kom til komiteen, hadde statsråden møte med ordføreren i Stavanger, Tormod Losnedal, og fylkesvaraordfører Svein Erik Indbjo. Alle var der innforstått med at løsningen på dette problemet er omregulering av området. Jeg vil sitere fra Stavanger Aftenblads sak om dette samme dag som møtet skjedde: «I møtet mellom stat og kommune var alle enige om at Ikea-saken må bli løst raskest mulig.» Stavanger-ordfører Tormod Losnedal fra Høyre var fornøyd med møtet og sa at de nå var klar for planendring hvis IKEA søker om dette til høsten, og at alle – inkludert statsråden – ønsker å finne en løsning. For å understreke dette mer, kan jeg vise til fylkesvaraordfører Svein Erik Indbjo fra Rogaland FrP, som sier i saken at han nå tror saken blir løst hvis IKEA søker om planendring for tomten. Nå ligger ballen hos IKEA og Stavanger kommune, sier han. Da er spørsmålet: Hvorfor i all verden står vi her i stortingssalen og diskuterer en sak som nå ligger hos IKEA og Stavanger kommune? Dette mener jeg er tull. Hvis en spør meg, er det sløsing med fellesskapets midler at vi står her og bruker tid og krefter på en sak som allerede er løst, når vi har 200 andre saker til behandling her i Stortinget og nærmest 200 andre saker i dag. Mitt forslag er at forslagsstillerne Sivertsen, Borgli, Erevik og Midtun plukker opp telefonen og ringer til politikollegaen sin Indbjo i Rogaland FrP, som åpenbart ikke har videreformidlet til sine partikamerater at saken allerede har fått en lykkelig slutt. Jeg er sikker på at vi kan finne mange andre gode og relevante saker å diskutere her på talerstolen enn en reguleringsplanendring som skal behandles av Stavanger kommune til høsten.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat