Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i integreringsloven (integreringserklæring) (Innst. 309 L (2025–2026), jf. Prop. 70 L (2025–2026))
Innlegget
I debatten om integrering, som jeg har fått gleden av å følge over en del år, er det ofte sånn at de som har en optimisme rundt integreringen, ofte blir kalt for dumsnille, og de som ønsker å ha et strammere grep om dette, veldig fort blir kalt for innvandrerfiendtlige, og de som mener at det kanskje finnes en gyllen middelvei, eller at man må se litt an og vurdere forskjellige hensyn, blir kalt for tiltaksløse. Jeg tror at hvis vi skal ha en god debatt om integrering i landet vårt, er det for det første viktig at vi slipper til alle stemmer uten å stemple dem den ene eller andre veien. Det andre er at jeg tror det også bidrar til litt mer legitimitet rundt de løsningene vi etter hvert kommer fram til. Det er i hvert fall min inngang til dette. Man skal ikke karakterisere andre partier, og vi skal heller ikke snakke for mye om andre forslag enn dem som er til behandling, men jeg ble utfordret av FrP, og jeg har sett litt på dette forslaget fra FrP som bare handler om ikke-vestlige innvandrere. Jeg skal i hvert fall ikke beskylde FrP for bare å gå etter én folkegruppe, for det tror jeg ikke FrP gjør. Men jeg er mer redd for at de rett og slett er litt naive, litt slappe og ikke helt påskrudd i den saken. Jeg mener at alle som kommer til Norge, skal signere en borgerkontrakt eller integreringserklæring. Alle bør gjøre det, uavhengig av hvilken bakgrunn de har. Jeg mener at selv om du kommer til Norge fra en ikke-vestlig del av verden, så gjelder norske lover, norske plikter og norske verdier helt likt for alle. Det at Fremskrittspartiet har en litt naiv inngang til dette og egentlig ikke har lyst å stille de samme kravene til alle innvandrere, er rett og slett litt slapt, men vi skal selvfølgelig ta en vurdering av de forslagene som kommer. Jeg vil bare avslutte med å nevne det å komme til Norge og følge norske verdier og ikke minst den felles kulturen vi har, lovene vi har, reglene vi har, ytringsfrihet, god frihet til barna og negativ sosial kontroll, som vi har diskutert. Alt dette må da gjelde alle som innvandrer til Norge. Jeg har i hvert fall mye høyere forventninger til dem som innvandrer til Norge, enn det FrP ser ut til å ha, gitt at de går for en såpass smal gruppe når alt kommer til alt. Det er i hvert fall en liten refleksjon, og så gleder jeg meg selvfølgelig til å behandle det forslaget når det en eller annen gang kommer utpå høsten. I mellomtiden må vi få tempo på det arbeidet vi nå får flertall for, og så kommer vi tilbake til resten senere.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat