Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Mudassar Kapur
Mudassar Kapur
Høyre·Oslo

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Pål Morten Borgli, Kristoffer Sivertsen, Rune Midtun, May Helen Hetland Ervik, Sylvi Listhaug og Erlend Wiborg om omgjøring av parkeringsvedtak for IKEAs varehus på Forus (Innst. 271 S (2025–2026), jf. Dokument 8:216 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg må innrømme at jeg egentlig ikke hadde tenkt å ta ordet på nytt igjen i denne debatten, men innlegget fra representanten fra Arbeiderpartiet, som var her oppe for ikke lenge siden, skapte rett og slett veldig mye usikkerhet. Hva er det egentlig Arbeiderpartiet mener i denne saken nå? Representanten oppfordret Fremskrittspartiet, og kanskje andre partier også, til å ringe hjem til sine egne lokalpolitikere og minne dem om at det ikke er noe behov for å vedta det vi vedtar i dag, fordi statsråden er i gang med en dialog, så det er ikke noen vits i å gjøre det vi gjør her på Stortinget. Samtidig er Arbeiderpartiet medforslagsstiller på et forslag som ber regjeringen følge opp dialogen med Stavanger kommune for å finne en fornuftig løsning for IKEA Forus. Så hva er det egentlig Arbeiderpartiet mener i denne saken? Nå har representanten forlatt salen – jeg kan i hvert fall ikke se ham i området – men kanskje representanten kunne ringt sine egne medlemmer i komiteen før vi blir bedt om å ringe våre folk i Stavanger. Hvis Arbeiderpartiet mener at den dialogen er så godt i gang at det ikke er noe poeng i å følge opp dette mer, er det også litt rart å ha fremmet et forslag om det. Jeg tror det dette egentlig handler om, er at regjeringen dessverre har vært litt bakpå i denne saken. Jeg synes det er bra at statsråden har hatt dialogmøter med Stavanger kommune, men jeg tror også jeg tør å påstå at noe av grunnen til at det møtet fant sted – eller i hvert fall fikk litt fart på seg – er at dette forslaget har kommet til behandling i Stortinget. Man kan sikkert påberope seg livets tilfeldigheter og si at det møtet var avtalt for lenge siden, men jeg har vanskelig for å tro det. Nå er vi der vi er. Det som er viktig for oss i Høyre, er at dette går inn i et spor hvor vi legger til rette for at det lokale selvstyret vinner fram. Dette går også inn i det sporet hvor Høyre, Kristelig Folkeparti, Fremskrittspartiet og Senterpartiet denne våren i flere saker har fått flertall i denne salen for at lokale hensyn må vektlegges mer i denne typen saker, og at statsforvalteren må hensynta det lokale selvstyret i mye høyere grad. Med det som bakteppe er det helt naturlig at man også følger opp denne saken. Som jeg sa i sakens innledning: Statsråden har jo i sitt svarbrev til Stortinget sagt at det trolig ikke er mulig å oppheve statsforvalterens vedtak. Vi forventer derfor at det gjøres et skikkelig arbeid for nettopp å få til det. Hvis det ikke går, har vi den sikkerhetsventilen som gjør at man da sørger for at Stavanger kommunes ønskede løsning innenfor den ønskede tidsrammen, kommer på plass.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat