Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om et langsiktig løft for bemanningen i norske barnehager (Innst. 299 S (2025–2026), jf. Dokument 8:263 S (2025–2026))
Innlegget
Uten bemanning er barnehagen egentlig bare et tomt lekerom. Nok ansatte på jobb er viktig for kvalitet i barnas første møte med det store fellesskapet. Nok ansatte på jobb er viktig for å ivareta barnas rettigheter. Nok ansatte er også viktig for å sikre de ansattes arbeidsmiljø. Det er en bemanningskrise i norske barnehager nå. Den som lar seg overraske, har kanskje ikke fulgt så godt med, for dette er en varslet krise. Fagforeninger og foreldre har ropt varsku i mange år. De har trykket på den røde knappen, men det er for lite som har blitt gjort. Vi er mange som er utålmodige, fordi for lav bemanning har konsekvenser. Det høye arbeidspresset gir stress og dårlig samvittighet for de ansatte, som løper fra barn til barn, fra oppfølgingssamtaler med kommunen til foreldresamtaler, til planlegging av turer og til samlingsstund. Pedagoger må velge mellom å være sammen med barna eller gjøre helt nødvendige oppgaver, noe som enten øker belastningen på kollegaer eller svekker kvaliteten på tilbudet. Over tid er det en uholdbar arbeidssituasjon. Over tid fører det til høyt sykefravær, og det er akkurat det vi ser i barnehagesektoren i dag. Dårlige arbeidsforhold fører også til dårlig rekruttering. Det fører til at mange som har valgt og fullført barnehagelærerutdanningen, likevel ikke begynner å jobbe i barnehage, eller bytter jobb etter noen år. Det er viktig og riktig med en bemanningsnorm, men dagens bemanningsnorm tar ikke høyde for at pedagoger ikke alltid er på avdelingen, for det må dokumenteres, rapporteres og administreres. Det er foreldredialog, og det er møter med barnevernet, og det er møter med PP-tjenesten. Det burde være unødvendig å si, men dette er altså tid de ansatte ikke er sammen med barna, og dette gir ganske vanskelige dilemmaer. Enten er ikke de ansatte til stede for barna på et tidspunkt, noe som bidrar til å øke arbeidsbelastningen på kollegaer, eller så svekkes kvaliteten på tilbudet til barna på sikt på grunn av manglende planlegging og oppfølging. Det er utmattende å stå i disse dilemmaene hele tiden. For å oppsummere: Det må gjøres mer, og bemanningen i norske barnehager må økes. Rødt er utålmodig. Det er også derfor vi fremmer forslag i denne saken i dag. Og helt til slutt er jeg stolt av og fornøyd med at Rødt fikk gjennomslag for å gi mer penger til toppet bemanning i budsjettforliket, og at kommunene fikk mer. Men det er ingen tvil om at enda mer trengs, både når det gjelder å styrke kommuneøkonomien, og når det gjelder å styrke bemanningen i barnehagene, for det handler om dem som jobber der, men det handler aller mest om barna, og de trenger faktisk at det er nok ansatte på jobb.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat