Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Ole Herman Sveian og Kjersti Toppe om å gjennomføre ei ekstern evaluering av sjukehusplanar og sjukehusbygging i Noreg (Innst. 327 S (2025–2026), jf. Dokument 8:192 S (2025–2026))
Innlegget
Sykehusbygg er avgjørende for pasientbehandling, arbeidsforhold for ansatte, for å utnytte ressursene på en god måte, og ikke minst for beredskap. Som samfunnskritisk infrastruktur må sykehusene utformes sånn at de er fleksible, robuste og i stand til å håndtere kriser, kapasitetsendringer og ikke minst den langvarige belastningen som finnes på normale dager. De siste årene har det dessverre vært en rekke eksempler på nye sykehus som rett og slett er for små. Faktisk gjelder det absolutt alle sykehus som har blitt bygd siden helseforetaksmodellen ble innført. Det er for lite fleksible arealer, og det er rett og slett ikke plass til både ansatte og pasienter på lang sikt. Dagens modell for finansiering av sykehus må endres. Problembeskrivelsen og intensjonen i forslagene er vi helt enige med, men vi er ikke like overbeviste om at en bred evaluering alene vil løse utfordringene. Jeg sier ikke at representantforslaget påstår at det er den eneste løsningen, men når disse problemene i stor grad springer ut av hvordan sykehusene både finansieres og organiseres, er det det vi må gjøre noe med. Det er nå vedtatt at det skal legges fram forslag til ny finansieringsmodell, og vi forutsetter at erfaringene fra tidligere prosjekter legges til grunn, sånn at de samme feilene ikke gjentas. At sykehus bygges for små, skjer ikke på grunn av arbeidsuhell eller at man ikke visste hva man gjorde. Det er et resultat av måten sykehus drives på. Når sykehusene styres etter markedsprinsipper, og investeringene går ut over drift, blir konsekvensene tydelige. Det er nedskalering som fører til at sykehusene er underdimensjonerte allerede før de er ferdig bygd. Et eksempel er beslutningen om å legge ned Ullevål sykehus, for så å bygge et sykehus på mindre areal, til tross for gjentatte advarsler gjennom mange år. Dette er ikke tilfeldige feil eller fordi man ikke visste bedre – det er politiske valg, og det er politiske valg som Rødt er uenig i. Ansatte og lokaldemokratiet har blitt overkjørt, og ingen kan si at de ikke visste. Dette gjøres helt bevisst. Tiden er overmoden for å avvikle dagens helseforetaksmodell og endre finansieringsmodellen. Det er derfor viktig at nødvendige endringer ikke skyves fram i tid, men faktisk gjennomføres. Stortinget behandler også senere i dag forslag fra Rødt om å sikre både pauserom, rapportrom og reell medvirkning for de ansatte, for manglende medvirkning fra dem som faktisk skal jobbe på sykehuset, er ikke en god idé. Det vet vi allerede. Det krever ikke en evaluering, men en endring i de faktiske prosessene. Samtidig er det rom for både evaluering og læring framover, bl.a. når det gjelder sykehusenes rolle, funksjon og ansvar. Det er nødvendig med større gjennomsiktighet og demokratisk etterprøvbarhet. Derfor fremmer vi forslag om det, i tillegg til forslag om at erfaringer fra nye sykehusprosjekter faktisk brukes aktivt.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat