Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Seher Aydar
Seher Aydar
Rødt·Oslo

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Seher Aydar og Marie Sneve Martinussen om å sikre pauserom for sykehusansatte (Innst. 324 S (2025–2026), jf. Dokument 8:199 S (2025–2026))

Innlegget

Helsepersonell jobber i høyt tempo og under stort press, men mangler likevel både tid og egnede rom til å ta pauser. Det er ikke holdbart. Sykehus må ha nok plass til både pasienter og ansatte. Sykehus som bygges eller renoveres, skal nå slutte å kutte pauserom og arbeidsrom, og ansatte som vet hvor skoen trykker, skal få reell medvirkning. Jeg er glad for disse gjennomslagene, og jeg vil først og fremst takke alle de tillitsvalgte som har sagt fra og har delt av sin kunnskap. Vi forventer at dette skaper forbedringer som merkes i arbeidshverdagen. Kanskje alle gode ting er tre på ekte, for det er tredje gangen Rødt stiller forslag om pauserom og arbeidsrom. Ikke bare har vi nå flertall, men alle partiene på Stortinget støtter det. Jeg tror det handler om at flere ser den alvorlige situasjonen. Selv på helt nye sykehus bygges det små, kombinerte arbeids- og pauserom, og det skal nå endres. Et godt arbeidsmiljø og et godt tilbud til pasientene henger tett sammen. I dag er det et problem ved flere sengeposter og sykehus at ansatte ikke har tilgang til de arealene som trengs for et godt arbeidsmiljø. Det kan hende Høyre kaller det å slå inn åpne dører, men problemet er jo at de ikke finnes overalt, og at de ikke er gode nok. En marsjordre om at det må endres, er faktisk nødvendig, for krav til pauserom følger av arbeidsplassforskriften og av bestemmelsene om pauser i arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynets oversikt over krav til pauserom på arbeidsplassen viser at det må være egnede rom, og at det skal dimensjoneres og innredes med hensyn til arbeidet og de oppgavene som foregår på arbeidsplassen. Problemet er at våre offentlige sykehus ikke har klart å levere på det. Det er på tide at det endres. Pauserom på sykehus er også en kritisk del av arbeidsmiljøet, fordi det gir nødvendig rom for hvile og for å bearbeide krevende hendelser. For vår del kommer vi til å fortsette å kjempe. Dette er en viktig seier som spesielt de tillitsvalgte og fagforeningene som organiserer de ansatte – Fagforbundet, Sykepleierforbundet og Legeforeningen – ønsker veldig velkommen og setter pris på. Vi skal likevel fortsette å kjempe på, for alle sykehus som har blitt bygd siden helseforetaksmodellen ble innført, er for små. Det er ikke nok plass til både pasienter og ansatte, og det må vi endre på. Det er også et tydelig tegn på at dagens modell må endres. Vi må bygge sykehus som møter de behovene som finnes. Både bemanningen av sykehusbygg og arbeidstidsordninger må tilpasses livet folk lever og helsen deres, og sykehusene våre må bli bedre arbeidsgivere.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Seher Aydar (Rødt) — Innlegg · 28. mai 2026 — OverStortinget