Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin og Siren Julianne Jensen om å oppnevne en uavhengig ekstern granskingskommisjon for Finmarkssykehuset HF (Innst. 326 S (2025–2026), jf. Dokument 8:203 S (2025–2026))
Innlegget
Seher Aydar (R) [18:21:40] (ordfører for saken): Jeg vil først takke forslagsstillerne, som har løftet fram forholdene ved Finnmarkssykehuset, og komiteen for samarbeidet. Det er en samlet komité som er enig i at forholdene ved Finnmarkssykehuset, som har vært omtalt i media, er alvorlige. Det som har kommet fram om seksuell trakassering, er helt uakseptabelt. Det er to forslag i saken, og jeg antar at de ulike partiene redegjør for sine synspunkt. For vår del er det viktig å påpeke et par ting. Ved Finnmarkssykehuset er det dokumentert brudd på anskaffelsesregelverket, bl.a. ulovlige direkteanskaffelser, kontraktsbrudd osv. Og det skal ikke være sånn at toppledere ved et offentlig sykehus i Norge samtidig kan eie eller være leder for et konsulentselskap som leverer tjenester til det samme sykehuset. Den formen for hattelek er Rødt imot, og derfor er vi med på å fremme et forslag om føringer mot slike dobbeltroller. Representantforslaget handlet opprinnelig om en ekstern granskingskommisjon for Finnmarkssykehuset for å se på en del områder, og de skulle levere sin rapport til Stortinget innen utgangen av 2027. For vår del var vi usikre på om en bred, ekstern granskingskommisjon med et så vidt mandat, var det mest effektive tiltaket. Som også Legeforeningen peker på i høringssvaret sitt, kan en slik tilnærming innebære at oppfølgingen av konkrete og allerede kjente problemer blir forsinket. Denne saken synliggjør et tydelig behov for bedre varslingssystemer, reell medvirkning fra de ansatte og en styrket ledelseskultur. Legeforeningen vurderer det slik at hensynet til pasientsikkerhet, arbeidsmiljø og tillit best ivaretas gjennom klar politisk og administrativ oppfølging og gjennom konkrete tiltak som faktisk gjennomføres – og det er Rødt helt enig i. Det ligger et forslag i innstillingen om å gjennomføre en uavhengig og ekstern gjennomgang av Finnmarkssykehuset HF, av varslingsrutiner, ledelseskultur og arbeidsmiljø. Selv om vi ikke står som medforslagsstiller, varsler jeg nå at Rødt kommer til å stemme for det forslaget i salen. Vi mener at tiltakene må på plass uten forsinkelser, og at en ikke trenger å vente på en slik gjennomgang. Samtidig er saken så alvorlig og har pågått så lenge at en offentlig gjennomgang kan både få fram alle sider av saken og også forhåpentligvis bidra til å bygge tillit. Avslutningsvis vil jeg bare si at Rødt forventer at saken følges opp i praksis, og at de ansatte blir godt ivaretatt, i tillegg til at Stortinget holdes fortløpende orientert, for denne saken er for stor til at den kan legges i en skuff. Jeg tar til slutt opp forslag nr. 2.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat