Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Sigurd Kvammen Rafaelsen
Sigurd Kvammen Rafaelsen
Arbeiderpartiet·Finnmark

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Julie E. Stuestøl, Margit Bye og Ingrid Liland om å tilrettelegge for innføring av åpenhetsregister i norske kommuner (Innst. 272 S (2025–2026), jf. Dokument 8:217 S (2025–2026))

Innlegget

Åpenhet i offentlig forvaltning er et viktig prinsipp og en styrke i det norske demokratiet. Statsråden har i sitt svarbrev redegjort godt for hvilke krav og plikter kommunene har nettopp for å sikre den åpenheten. Den er betydelig. Stortinget har tidligere vedtatt en utredning om lobbyregister her hos oss. Det vil være nyttig for oss å avvente dette arbeidet og de eventuelle nye lovhjemlene som skal følge av det, før man eventuelt vurderer fordeler og ulemper med et sånt register også for kommunene. Det er en viktig debatt som reises. Vi skal alltid være transparente i det vi gjør. For politikere er det også viktig for tilliten. Kommunene i Norge er gode på habilitet, enten de er små eller store. Det er folkevalgte som er opptatt av å gjøre gode vedtak på vegne av dem som de representerer. Vi skal også gjøre gode vedtak, og da må vi se på om det er plusser og minuser ved det vi gjør, hvilke konsekvenser det har, og om det gir flere ulemper eller fordeler når vi vedtar det. Vi mener derfor at vi ikke er modne nok til å vedta forslaget nå, og at vi skal være stolt av den åpenheten vi har i det norske demokratiet.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat