Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Stig Atle Abrahamsen
Stig Atle Abrahamsen
Fremskrittspartiet·Hordaland

SakInnstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marius Langballe Dalin og Siren Julianne Jensen om å oppnevne en uavhengig ekstern granskingskommisjon for Finmarkssykehuset HF (Innst. 326 S (2025–2026), jf. Dokument 8:203 S (2025–2026))

Innlegget

Det skal være trygt å varsle når man jobber i det offentlige. Det er mye som tyder på at det har vært store utfordringer i Finnmarkssykehuset HF. Jeg er veldig glad for at dette forslaget ble tatt opp, for jeg må ærlig innrømme at man møter folk med mange historier om å ha vært utsatt for ting de ikke skulle oppleve som ansatt i det offentlige, og måten de har blitt møtt på av ledelsen når de har tatt det opp, er bare ikke grei. Fremskrittspartiet registrerer at også statsråden er klar og tydelig på at det her har vært forhold som på ingen måte er gode. Likevel: Hvis vi skal bygge tillit, må vi også være villige til faktisk å se dette systemet litt i kortene. Det holder ikke bare med at man internt skal gå gjennom og se på om man ikke kan få bedre rutiner. Det vi ser i denne saken, er at det minner om en ukultur, og det er krevende. Hvis det er feil i noen strukturer, eller hvis det er feil i noen rutiner, kan det rettes opp på en relativt enkel måte. Hvis det derimot faktisk er tilfelle at det er blitt en ukultur, kan det være fornuftig å få noen eksterne øyne til å se på dette. Det er helt på det rene at det er mange som jobber i Finnmarkssykehuset, som ikke lenger har tillit til dette systemet, til at man blir ivaretatt når man bringer på banen noe som ikke er greit. Den tilliten ønsker Fremskrittspartiet at vi skal gjenreise, og et godt ledd på veien for å bygge opp igjen den tilliten for alle de som har mistet den, er at vi får en helt uavhengig og ekstern gjennomgang av hvordan disse rutinene er. Det gjelder selvfølgelig for alt som har med anskaffelser å gjøre, men jeg vil også si at det vekker sterke følelser å lese historiene fra mennesker som er utsatt for seksuelle overgrep og overtramp, og at de ikke er blitt møtt på den måten de skal. Sånne ting skal ikke finne sted i sykehusene våre og i helsetjenestene våre. Da håper jeg at vi også klarer å få til en ekstern gjennomgang, sånn at vi kan få alt på bordet og bygge tillit. Jeg tar opp forslaget Fremskrittspartiet er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat

Stig Atle Abrahamsen (Fremskrittspartiet) — Innlegg · 28. mai 2026 — OverStortinget