Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Endringer i universitets- og høyskoleloven mv. (egenbetaling, advokatutgifter) (Innst. 312 L (2025–2026), jf. Prop. 58 L (2025–2026))
Innlegget
SV mener at offentlig høyere utdanning skal være gratis. Gratisprinsippet handler om at høyere utdanning skal være tilgjengelig for alle, uavhengig av bakgrunn og økonomisk bakgrunn, og dessverre ble loven svekket her i forrige periode. Her er det veldig viktig å lytte til sektoren selv. Universitets- og høgskolerådet er svært tydelige i sitt syn. De skriver i sitt høringsinnspill til saken: Vårt primære standpunkt er at studieavgiften for studenter fra land utenfor EU og EØS bør fjernes i sin helhet. Internasjonale studenter bidrar til kvalitet og læringsmiljø og er også en viktig ressurs for et næringsliv med et stadig økende kompetansebehov. Dette viser at internasjonale studenter ikke bare er viktig for universitetene, men også for norsk arbeidsliv og samfunnsutvikling. Norsk studentorganisasjon understreker også betydningen av gratisprinsippet. De skriver i høringsinnspillet sitt at innføringen av egenbetaling for studenter fra land utenfor EU og EØS er et brudd på gratisprinsippet i norsk høyere utdanning. Internasjonale studenter bidrar til mangfold, nye perspektiver og samarbeid på tvers av landegrenser. Norge trenger mer kompetanse i framtiden, ikke mindre internasjonalt samarbeid. Derfor bør gratisprinsippet gjelde for alle studenter, også for alle internasjonale studenter. SV mener det ble begått en stor feil da studieavgiften ble innført for denne gruppen, og alle advarslene om at studentene ville utebli, har slått til. Forslaget nå om å fjerne kravet om at egenbetaling for studenter fra land utenfor Europa skal være kostnadsdekkende, er et skritt i riktig retning, selv om universitetene og høyskolene fortsatt må kreve en viss egenbetaling fra denne studentgruppen. Det er positivt at institusjonene selv kan vurdere nivået på egenbetalingen ut fra kompetansebehov og strategiske vurderinger, men vi må også være ærlige og innrømme at det er uheldig at institusjonene må dekke mellomlegget selv. Det er et skjult kutt som sektoren nå påføres. Helt kort til slutt om dekningen av advokatutgifter i studentsaker: SV mener det er helt rimelig å fastsette en øvre grense for dekning av advokatutgifter i saker om uskikkethet, utestenging, bortvising og utelukkelse fra praksis, men dette må ikke gå på bekostning av studentenes rettssikkerhet. Samtidig kan vi ikke ha det slik at det bare er studenter med ressurssterke foreldre som har mulighet til å klage. SV stiller derfor spørsmål ved om studentenes rettssikkerhet er tilstrekkelig ivaretatt i dette lovforslaget. En øvre grense for dekning av advokatutgifter må ikke bli så lav at den i praksis begrenser studentenes reelle tilgang til nødvendig juridisk bistand. Det forventer vi at regjeringen følger opp.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat