Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 28. mai 2026

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag frå stortingsrepresentantane Erling Sande, Bengt Fasteraune og Ole Herman Sveian om ei treårig lærarutdanning som bidreg til fleire kvalifiserte lærarar i norske klasserom (Innst. 314 S (2025–2026), jf. Dokument 8:218 S (2025–2026))
Innlegget
SV deler fullt ut bekymringen som løftes i dette representantforslaget. Norge har en reell og alvorlig lærermangel, og i flere fag og i mange deler av landet er det for få kvalifiserte lærere. Det utfordrer både kvaliteten i opplæringen og elevenes mulighet til å lykkes. Det er en situasjon som vi må ta på det største alvor. SV er helt enig med forslagsstillerne i at vi må gjøre mer for å sikre nok kvalifiserte lærere i klasserommene. Der vi skiller lag, er i spørsmålet om hvordan dette best kan løses. SV mener ikke at løsningen er å korte ned på lærerutdanningen. Skolehverdagen er blitt mer kompleks, ikke mindre. Lærerne skal ikke bare ha solid fagkunnskap, men også kunne håndtere mangfold i klasserommet, bygge gode læringsmiljøer og følge opp elever med ulike behov. Derfor mener SV at innføring av masterutdanning for lærere var et viktig løft. Da den ble innført, var heller ikke utdanningen treårig, som i forslaget vi har til behandling, men den var faktisk fireårig. Erfaringene fra den tidligere modellen viste at kvaliteten ikke var god nok. I dag trenger vi lærere med dypere kompetanse, ikke mindre. SV mener at vi må styrke praksisdelen i utdanningen som er i dag, og utdanne flere lærere med et praktisk eller estetisk fag i fagkretsen sin. Jeg er bekymret for at en kortere utdanning vil ta oss lenger fra å få dette til. Samtidig er det helt åpenbart at vi må gjøre mer for å løse rekrutteringskrisen. Her mener SV at vi må ha en bredere innsats. Det handler om å gjøre læreryrket mer attraktivt å velge og ikke minst bli værende i. Det handler om gode arbeidsvilkår, tid til å være lærer og rom for faglig utvikling, og det handler om å utvikle lærerutdanningen i tett samarbeid med sektoren, slik at den svarer på de behovene skolen selv opplever at den har. SV er altså helt enig i problembeskrivelsen. Vi trenger flere lærere, vi trenger dem over hele landet, og vi trenger handling, men løsningen er ikke lavere ambisjoner for kompetanse. Løsningen er å satse på kvalitet og samtidig gjøre yrket så attraktivt at flere både vil bli lærer og vil bli i skolen. Derfor støtter ikke SV forslagene i saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat