Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Sunniva Holmås Eidsvoll
Sunniva Holmås Eidsvoll
Sosialistisk Venstreparti·Oslo

SakInnstilling fra utdannings- og forskningskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Guri Melby, Abid Raja og Grunde Almeland om et langsiktig løft for bemanningen i norske barnehager (Innst. 299 S (2025–2026), jf. Dokument 8:263 S (2025–2026))

Innlegget

Jeg vil takke forslagsstillerne Guri Melby og flere for å ha fremmet et forslag om et viktig tema, da vi trenger handling. Jeg vil takke komiteen for et godt samarbeid om saken. Her er det mye av problembeskrivelsen vi er enige om, selv om vi ikke er enige om løsningene. Jeg sendte begge barna mine i barnehagen før de fylte ett år. De kunne verken gå eller snakke da de begynte, men de likte sang, bøker, sandkasse, huske og et fang å sitte på. Det fikk de i barnehagen. Takket være omsorgsfulle og dyktige ansatte ble barnehagestarten en god opplevelse. Det er nettopp det barnehagen skal være, et trygt sted å være der barna blir sett og fulgt opp. Barnehagen er noe av det viktigste i barns oppvekst. Der møter barna omsorg og lek og vennskap og læring for første gang utenfor hjemmet. Et godt barnehagetilbud med nok ansatte og god kompetanse er en av det viktigste investeringene vi kan gjøre både for barnas utvikling og for samfunnet vårt, men det skjer ikke av seg selv. Barn får ikke den tryggheten og oppfølgingen de trenger når det er for få ansatte på jobb. I dag drives altfor mange barnehager på minimumsbemanning. Vi vet at bemanning og kompetanse er helt avgjørende for kvaliteten i barnehagen. Det handler om trygghet, tilknytning, språk og utvikling og muligheten til å se hvert enkelt barn. Derfor må vi styrke bemanningen i barnehagene våre. Det er kommet viktige løft de siste årene. Vi har fått mer penger til bemanning, og det er bra, men det er ikke nok. Situasjonen i barnehagene er fortsatt alvorlig, og behovet for mer er tydelig. Altfor mange foreldre leverer barna sine i barnehagen med en klump i magen. Altfor mange ansatte går hjem med følelsen av ikke å ha strukket til. Altfor mange opplever en arbeidshverdag med høyt press. Sykefraværet er høyt, mange slutter og rekrutteringen svikter. Dette er ikke enkeltstående historier. Det er en utvikling som går igjen i hele sektoren. Vi vet også hvorfor. Når det er for få ansatte, går det ut over barn og ansatte. Det blir mindre tid til hvert barn, mindre rom for lek og læring og en mer krevende arbeidshverdag. Det skaper en ond sirkel. Lav bemanning gir mer stress, høyere sykefravær og enda større bemanningsproblemer. Vi vet at bemanningsnormen i dag i praksis ikke er god nok. Den gjelder ikke gjennom hele dagen, den kan oppfylles på papiret samtidig som det store deler av dagen er for få voksne sammen med barna. Derfor trenger vi et tydelig politisk løft. Vi må styrke bemanningen nå, og vi må sørge for at det faktisk er nok ansatte til stede gjennom hele barnehagens åpningstid. Vi må også gjøre mer for å rekruttere og beholde de ansatte i barnehagen. Da må vi vurdere tiltak som faktisk virker, som sletting av studiegjeld for dem som velger barnehagelærerstudiet og starter i yrket. – Med det tar jeg opp de forslag i saken som SV er med på.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat