Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 28. mai 2026

Tom Staahle
Tom Staahle
Fremskrittspartiet·Akershus

SakInnstilling fra finanskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Marian Hussein og Ingrid Fiskaa om at arbeidsfolk skal ha god pensjon (Innst. 263 S (2025–2026), jf. Dokument 8:206 S (2025–2026))

Innlegget

Fremskrittspartiet mener at folk skal ha det trygt og forutsigbart som pensjonister. Derfor forstår vi godt intensjonen bak forslaget om å øke den obligatoriske tjenestepensjonen fra 2 pst. til 4 pst. Mange opplever usikkerhet rundt egen pensjon, og særlig folk med lave inntekter og tunge yrker er bekymret for hvordan økonomien blir når arbeidslivet er over. Det er en bekymring vi må ta på alvor. Samtidig må vi som politikere også vurdere hvilke konsekvenser forslagene våre får, både for arbeidstakere, bedrifter og norsk økonomi. Fremskrittspartiet er opptatt av ett grunnleggende prinsipp: Det skal lønne seg å arbeide, drive bedrift og skape verdier. Når Stortinget pålegger arbeidsgivere økte kostnader, kommer ikke de pengene fra systemet. De må hentes et sted, enten gjennom lavere lønnsvekst, færre ansatte eller dårligere konkurranseevne for bedriftene. I denne saken peker også finansministeren på nettopp dette. En dobling av minstesatsen vil kunne bli krevende for mange virksomheter, særlig de små og mellomstore bedriftene. Det er bedrifter som allerede sliter med høye strømpriser, renter, skatter og avgifter. Da må vi være varsomme med å innføre nye pålegg som kan gjøre det dyrere å ha ansatte. For Fremskrittspartiet handler dette også om valgfrihet og ansvar. Mange arbeidsgivere tilbyr allerede pensjonsordninger langt over minstekravet fordi de ønsker å tiltrekke seg og beholde gode ansatte. Det viser at markedet og partene i arbeidslivet i stor grad finner løsninger selv. Da bør ikke staten automatisk gripe inn med nye standardkrav som passer dårlig for mange bransjer og bedrifter. Vi mener det er prinsipielt viktig å huske at en høyere obligatorisk pensjonsinnbetaling ikke er gratis penger til arbeidstakerne. I realiteten er dette utsatt lønn. Det betyr at mer av lønnen bindes opp i framtiden, istedenfor at folk selv kan disponere pengene sine her og nå. Fremskrittspartiet har en grunnleggende tillit til at folk flest er best egnet til å ta egne økonomiske valg. Det betyr ikke at vi er imot gode pensjoner – tvert imot – men løsningen er ikke nødvendigvis flere tvungne ordninger og høyere pålegg fra staten. Løsningen er et sterkt næringsliv, flere i jobb, lavere skatter og økonomisk vekst som gjør det mulig både å betale god lønn og å tilby gode pensjonsordninger. Derfor støtter Fremskrittspartiet komiteens tilråding om at representantforslaget ikke vedtas. Samtidig forventer vi at regjeringen fortsetter arbeidet med å sikre et bærekraftig og rettferdig pensjonssystem uten å svekke verdiskapingen som hele velferden vår er avhengig av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat