Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 1. jun 2026

Anne Lise Gjerstad Fredlund
Anne Lise Gjerstad Fredlund
Sosialistisk Venstreparti·Oppland

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i utlendingsloven mv. (straff for utilbørlig utnyttelse av utlendinger) (Innst. 308 L (2025–2026), jf. Prop. 80 L (2025–2026))

Innlegget

Denne saken handler om noe så grunnleggende som å beskytte mennesker mot utnyttelse i arbeidslivet. SV støtter lovforslaget og står selvsagt bak tilrådingen i innstillingen. Det er både nødvendig og riktig å tydeliggjøre og styrke straffebestemmelsen mot utilbørlig utnyttelse av utlendinger. For realiteten er at altfor mange arbeidstakere, særlig utenlandske, i dag opplever uverdige forhold, svært lav lønn, lange arbeidsdager, usikre kontrakter og i noen tilfeller det som i praksis også er grov utnyttelse. Det undergraver ikke bare den enkeltes verdighet, men hele det seriøse norske arbeidslivet. Dette er faktisk en innstramming som SV kan støtte. Samtidig er det også viktig for SV å understreke at dette faktisk ikke er nok. I våre merknader og forslag peker vi også på at strengere straffebestemmelser først får effekt dersom de faktisk blir brukt, og da er vi jo helt avhengig av at de som utsettes for utnyttelse, tør å si fra. For mange er nettopp terskelen for dette høy. De kan være avhengig av arbeidsgiveren sin, usikre på egen oppholdsstatus og redde for konsekvensene av å varsle. Derfor er SV tydelig på at vi må styrke vernet rundt disse arbeidstakerne, blant annet ved å sikre bedre beskyttelse for dem som varsler, se på hvordan oppholdsstatus kan ivaretas i slike saker, og styrke tilsyns- og kontrollarbeidet. Hvis ikke risikerer vi at lovendringen får mindre effekt enn det intensjonen egentlig tilsier. SV er også opptatt av at bestemmelsen om utilbørlig utnyttelse må praktiseres på en måte som fanger opp de reelle maktforholdene i arbeidslivet. Det er ofte situasjoner der den ene parten har betydelig mer makt enn den andre, enten økonomisk, språklig eller juridisk. Da må vi også være sikre på at lovverket faktisk gir et reelt vern og ikke blir for snevert i praksis. Til slutt vil jeg si at denne saken egentlig ikke bare handler om straff eller utilbørlig utnyttelse av utlendinger. Den handler om hva slags arbeidsliv vi skal ha i Norge. Et trygt, seriøst arbeidsliv forutsetter at vi slår ned på utnyttelse og bygger opp under rettigheter, trygghet og organisering. SV er glad for at vi i dag tar skritt i riktig retning. Samtidig vil SV fortsette å jobbe for at vernet mot utnyttelse blir enda sterkere. Det er ikke alltid SV ivrer for innstramming, men denne gangen gjør vi det. Faktisk er verken loven eller flertallet villig til å gå langt nok. SV tar også opp forslagene vi er en del av.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat