Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 1. jun 2026

Hanne Beate Stenvaag
Hanne Beate Stenvaag
Rødt·Troms

SakInnstilling fra kommunal- og forvaltningskomiteen om Endringer i utlendingsloven (saksbehandlingsregler for kollektiv beskyttelse) (Innst. 311 L (2025–2026), jf. Prop. 65 L (2025–2026))

Innlegget

Hanne Beate Stenvaag (R) [12:21:51] (komiteens leder): Vi i Rødt vil også stemme imot dette lovforslaget. Vi mener at det er forskjell på en situasjon der en ordning med kollektiv beskyttelse fortsatt er i funksjon, og en situasjon der den opphører, og at så lenge vi har en ordning med kollektiv beskyttelse, er det rimelig å ha en klageadgang i saker hvor det faktisk foreligger feil, sånn at man ikke mister beskyttelsen på feilaktig grunnlag. Jeg vil tro at dette ikke er et veldig stort ressursspørsmål. Det handler om rettssikkerhet. Jeg vil også peke på at det løse forslaget fra MDG tar opp et viktig tema som jeg tror kommer til å bli en stor diskusjon i det norske samfunnet, nemlig hvordan vi skal forholde oss til alle de ukrainske flyktningene som jo lenger krigen varer, vil ha vært i Norge lenge og vil ha slått rot. Senest i dag er det en sak i Nordlys som illustrerer de store dilemmaene. Det handler om en familie som bor i Nordreisa, der begge foreldrene har arbeid, og barna går på skole. De skal sendes tilbake til Ukraina fordi de kom fra Polen, fordi de allerede hadde flyktet dit. Hvor mange ganger har vi her fra talerstolen snakket om at vi trenger arbeidskraft i kommunene, ikke minst i distriktene? Dette er en sak som vekker stort engasjement i lokalbefolkningen. Jeg tror vi er mange her som er nødt til å tenke oss grundig om med tanke på å finne gode ordninger for hva vi skal gjøre den dagen krigen er over. Så langt støtter i hvert fall vi forslaget fra MDG.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat