Videoopptak

Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.

Lås opp opptak →

Innlegg · 1. jun 2026

Julie E. Stuestøl
Julie E. Stuestøl
Miljøpartiet De Grønne·Vestfold

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frøya Skjold Sjursæther, Julie E. Stuestøl, Marius Langballe Dalin og Une Bastholm om en tryggere og mer dyrevennlig nyttårsfeiring (Innst. 320 S (2025–2026), jf. Dokument 8:176 S (2025–2026))

Innlegget

Nyttårsaften skal være en kveld for fellesskap og feiring, men for stadig flere er det også en kveld preget av utrygghet, stress og frykt. Vi vet at kraftige smell og uforutsigbar bruk av fyrverkeri rammer altfor mange. Mennesker med traumer fra kriser og krig får en kveld de gruer seg til, istedenfor å kunne glede seg. Og dyrene, både husdyrene og de ville dyrene, utsettes for stressreaksjoner som vi vet kan være både alvorlige og langvarige. Dette er ikke marginale hensyn, dette er reelle konsekvenser som gjelder altfor mange. Det er heller ikke sånn at dette bare handler om enkeltopplevelser. Undersøkelser gjennomført i samarbeid med DSB viser at over halvparten av befolkningen er bekymret for fyrverkeri, og 53 pst. har selv opplevd utrygge situasjoner. Samtidig vet vi at konsekvensene også er konkrete, og de er målbare. Hvert år registreres flere titalls personskader og et betydelig antall branner og nestenulykker. Bare i forbindelse med siste nyttårsfeiring ble det rapportert om flere titalls personskader, alvorlige øyeskader. Sist nyttår var ti av de skadde under 18 år, fire av dem var 6 år eller yngre, og i flere av disse tilfellene var det voksne som håndterte fyrverkeriet de ble skadet av. Dette er ikke en risiko vi ikke kjenner. Det er ikke en risiko vi mangler kunnskap om. Det er en risiko vi lever med hvert eneste år. Dette handler om hvordan vi veier tradisjoner opp mot konsekvenser. Når vi vet at belastningen er så stor og så reell for mennesker og dyr, da kan ikke hensynet til dagens praksis veie tyngst. Det er det kommunale brannvesenet og de lokale tjenestene som må håndtere konsekvensene av denne altfor høye – mener jeg – risikoaksepten. Nettopp derfor ønsker en rekke kommuner rundt i hele landet strengere regler enn det er åpning for i dagens regelverk. For å redusere risikoen som følger med privat bruk av eksplosiver, ofte i kombinasjon med alkohol, ønsker de lokale folkevalgte å gjøre mer. I likhet med alle de lokale folkevalgte – fra alle partier, tror jeg – er vi i MDG veldig glad for at flertallet på Stortinget nå stemmer for økt selvstyre og lokale risikovurderinger. La oss også være tydelige på at fra MDGs ståsted er ikke det endelige målet å bare gi kommunene økt handlingsrom. Vi mener at et nasjonalt forbud er den løsningen som best ivaretar hensynet til sikkerhet, helse og dyr. Det ville gitt et tydelig, rettferdig og forutsigbart rammeverk for alle. Dette standpunktet deles av mange. Til slutt vil jeg gjerne takke og gratulere NOAH, Dyrebeskyttelsen og BirdLife for samarbeid og undersøkelser, og alle enkeltpersoner som har tatt kontakt med oss om denne saken. Å gi kommunene større handlingsrom er ett skritt, men vi er enda ikke i mål.

Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat