Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Replikk · 1. jun 2026

SakInnstilling fra justiskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Arild Hermstad, Ingrid Liland og Julie E. Stuestøl om opprettelse av et antikorrupsjonsorgan (Innst. 298 S (2025–2026), jf. Dokument 8:124 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg vil rose statsråden og regjeringen for det som ble nevnt, som er bra. Samtidig, ut fra hva jeg kan høre, handler dette fortsatt om å reagere i etterkant. Både etterforskning, det å dykke ned i saker hvor det har vist seg å være korrupsjon, og Økokrim-saker, handler om å reagere på forhold som allerede er avdekket. Bekymringen til MDG og meg er at vi ikke har noe system i Norge for å forebygge og avskrekke at det skjer. Det er derfor vi også har vist nettopp til Frankrike, fordi man der har et system som virker forebyggende, ved at man vet at alle uregelmessigheter i rapportering og reiseregninger blir fulgt opp. For eksempel ville alt ha blitt gått gjennom av mine økonomiske interesser før jeg kom inn på Stortinget, og når jeg gikk ut av Stortinget, ville det ha blitt gjennomgått i etterkant. Da ville man ha kunnet se det hvis det var uforholdsmessigheter som man burde dykke ned i. Mener statsråden at vi har noen mekanismer i dag som ivaretar denne typen hensyn, eller er det noe vi bør se på i norsk kontekst for å forebygge korrupsjon?
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat