Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegget
Vi deler Fremskrittspartiets bekymring. Organisert bedrageri og registerkriminalitet er en alvorlig trussel mot velferdsstaten, næringslivet og tilliten mellom innbyggerne og myndighetene. Vi ser helt klart hvordan kriminelle nettverk systematisk utnytter svakheter i systemer for å finansiere sin kriminelle aktivitet. Det er uakseptabelt. Vi er helt enig i at det er på tide med handling, men jeg tror dessverre ikke handlingen bør være å opprette en ny etat. På samme måte som i forrige sak vil en ny etat medføre masse byråkrati, og det vil ta lang tid før den kommer i effekt. Det jeg også ønsker å påpeke når det gjelder etterretningsdeling, er at det er opprettet en etterretningsdelingsenhet. Jeg skulle personlig gjerne sett at bl.a. tolletaten og andre deler av statlig forvaltning var en del av den etterretningsenheten, men den er der, den må styrkes, og den må få det mandatet den trenger. Når den begynner å fungere, tror jeg også andre etater vil se seg tjent med å være en del av den. Igjen: En ny etterretningsdelingsenhet eller et nytt etterretningsdelingssenter vil bare bidra til mer byråkrati og ikke gi den effekten man tror. Forslaget om bruk av kunstig intelligens for å gjenkjenne mønster i svindelforsøk er vi helt enig i. Det er prinsipielt riktig. Man må være helt klar på at det er en del regelverk som må ivaretas når man skal sette opp det systemet, og det antar jeg vil gjøres når man går i gang. Når det gjelder måling av effekt eller måling av saker, deler FrP og Høyre bekymringen for overbyråkratiseringen av staten. Noe av det som bidrar til overbyråkratiseringen, er den stadige rapporteringen. Den rapporteringen det framsettes forslag om her, vil ikke gi den effekten man tror, er jeg redd. Det vil bidra til at man blir opphengt i rapportering, mer enn å gjøre det som vil gi effekt. Det som også er viktig, er at forebygging prioriteres. Vi må tette hullene som allerede eksisterer. Vi må ha strengere ID-kontroll og bedre samarbeid mellom etatene, som vi har påpekt. Det er uforståelig for oss at denne informasjonsdelingen mellom etater ikke allerede finner sted. Noe av det kan skyldes teknologi, men i vår tid må det være fullt mulig å få til det. Vi er opptatt av å bekjempe bedrageri og registerkriminalitet, som har blitt det nye verktøyet til kriminelle bander. Det er vi alle opptatt av, men vi må gjøre det på en klok måte, slik at vi oppnår den effekten vi ønsker og ikke bidrar til ytterligere byråkrati.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat
