Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra næringskomiteen om Representantforslag fra stortingsrepresentantene Trygve Slagsvold Vedum, Bent-Joachim Bentzen og Geir Pollestad om et statlig mineralselskap, Representantforslag fra stortingsrepresentantene Une Bastholm, Ingrid Liland og Frøya Skjold Sjursæther om å øke verdiskaping og gjenvinning i mineralnæringen og Representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Ludvig Thorheim, Kari Sofie Bjørnsen, Helene Røsholt og Mathias Willassen Hanssen om å realisere Fensfeltet
Innlegget
Fensfeltet er jo en fantastisk mulighet. Det handler om sikkerhet, det handler om beredskap, og det handler om industri. Det handler om hvorvidt Norge og Europa skal være avhengig av Kina for kritiske råvarer i årene som kommer, eller om vi skal ta i bruk denne unike, fantastiske muligheten vi har her. Sjeldne jordarter brukes, som alle vet, i forsvarsindustri, teknologi, energi og elektronikk, og de er en viktig del av det moderne samfunnet. Når verden blir mer urolig, blir kontrollen over slike råvarer enda viktigere. Derfor er Fensfeltet i Nome en stor mulighet, ikke bare for Telemark, men for hele Norge og for Europa. Da må vi slutte å behandle det litt som en vanlig plansak. Jeg opplever at regjeringen endelig gjorde det. Vi mener at Fensfeltet er et prosjekt som det er viktig at får høy nasjonal prioritet. Det er bra, som jeg sa, at regjeringen etter hvert kom til at statlig reguleringsplan er nødvendig, også etter lokalt initiativ fra kommunen, men statlig plan er ikke nok hvis resultatet blir nye år med venting, nye utredninger, nye innsigelser og enda flere nye runder med byråkrati. Vi har sett det før. Engebø og Nussir er prosjekter hvor det tok enormt lang tid før man kom til at det skulle skje noe. Hvis Fensfeltet ender i det samme sporet, mener jeg at vi ikke har forstått alvoret. Dette prosjektet må ha tempo. Det må settes tydelige frister. Statlige aktører må sørge for å trekke i samme retning. Innsigelser må avklares raskt, og regjeringen må sørge for at planarbeidet faktisk får ressursene som trengs. Fremskrittspartiet er derfor med på forslag som peker i riktig retning. Fensfeltet må bli et nasjonalt prioritert prosjekt. Vi må sikre rask framdrift i den statlige reguleringsplanen. Det må jobbes aktivt opp mot både EU og andre europeiske ordninger, og vi må ha kortere konsesjonsprosesser for strategiske mineralprosjekter. Dette handler ikke bare om å hente ut mineraler – dette handler om å bygge industri, arbeidsplasser og verdikjeder. Skal Norge bare eksportere råvarer, eller skal vi faktisk også ta del i videreforedling, teknologi og verdiskaping? For Fremskrittspartiet er svaret klart: Vi må ha ambisjoner om mer industri, også i Norge. Nome kommune og lokalsamfunnet må også føle at de får noe igjen for å være med på dette løftet. Det må lønne seg å være vertskommune for prosjekter som er viktige for hele landet. Arbeidsplasser, inntekter og lokale ringvirkninger må være en del av det. Telemark har gjort det før. Sam Eyde og Kristian Birkeland var med på å bygge industrihistorie gjennom kraft, teknologi og handlekraft. Fensfeltet kan bli en ny industrimotor hvis vi tør å gripe muligheten. Det var gøy å få Fremskrittspartiet med på å sørge for at det ble penger til prøveboring på Fensfeltet i 2017, som sørget for at man har kommet dit man er. Vi trenger handling. Europa trenger sjeldne jordarter. Norge har dem. Telemark kan levere. Da må regjeringen sørge for at Fensfeltet ikke blir utredet i hjel, men faktisk realisert.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat