Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Finansiering av vegprosjektet fv. 17 Ørnes–Glomfjord i Meløy kommune i Nordland fylke (Innst. 363 S (2025–2026), jf. Prop. 85 S (2025–2026))
Innlegget
Dette er en gledens dag for Nordland. Jeg har et par kommentarer til den debatten vi har hatt nå, men først og fremst til det statsråden sier om at dette er mest gledelig for Nordland fylkeskommune. Jeg vil påstå at det er mest gledelig for nordlendingen. Det er mest gledelig for næringslivet som bruker fv. 17, og det er mest gledelig for alle dem som pendler i Meløy kommune, og dem som bor i Meløy. Det er vel et fåtall i denne salen som har kjørt denne veien, selv om jeg registrerer at enkelte har syklet den, som representanten Elvenes, det er beundringsverdig. Men denne veistrekningen forbi Glombergan er et viktig prosjekt. For eksempel har Yara tung industri i Glomfjord, det er smoltanlegg i Sundsfjorden, og det er oppdrett langs kysten, som alle er helt avhengige av den nevnte infrastrukturen. Fylkesvei 17 er også beredskapsvei når E6 er stengt. Der man på Østlandet har mange muligheter til å velge hvilke veier man vil ta til målet, er det strengt tatt bare to veier om Saltfjellet – det er E6, og det er fv. 17. Jeg har registrert Fremskrittspartiets forslag i denne saken. Realiteten er at hvis man ikke aksepterer bompenger på denne veien, blir det heller ikke vei med det første, med referanse til de lokale vedtakene som er gjort, både lokalt i kommunen og også i fylkeskommunen. Jeg registrerer at Fremskrittspartiet i Nordland har lagt opp til bompenger og lagt til grunn det når et enstemmig fylkesråd, med samferdselsbyråden fra Fremskrittspartiet, har gått inn for dette. Så der saken nå står, avgjør vi i dag realisering av denne veien eller ikke. Jeg vil også bemerke at det er færre bomstasjoner langs veiene i dag sammenlignet med da Fremskrittspartiet styrte. Jeg ønsker også å heve blikket, for nettopp dette med kyst til marked, å utbedre infrastrukturen langs kysten og langs fylkesveiene, er utrolig viktig for å maksimere den verdiskapingen vi har. Jeg begynte replikkordskiftet med å si at det ikke produseres en eneste laks langs E6. Det stemmer. Laksen og verdiene skapes rundt omkring langs kysten, og i Nasjonal transportplan har man også forpliktet seg til en kyst-til-marked-strategi som jeg registrerer at statsråden litt ullent svarer ut hvordan han vil følge opp. Men det er der verdiene skapes i dette landet. Det er et utrolig potensial for å skape mer verdier. Fylkesvei 17 er en beredskapsvei, og den har også de mest kompliserte ferjesambandene i landet vårt, hvis man f.eks. ser på Rødøybassenget. Et annet kyst-til-marked-prosjekt som kunne vært interessant å se på, selv om statsråden ikke er villig til å gå inn i dette, er nettopp krysningen av Holandsfjorden, for å binde kysten i Nordland enda tettere sammen for å legge til rette for verdiskaping. Senterpartiet er opptatt av å binde landet sammen. Vi vil ikke skape usikkerhet. Vi vil lytte til Meløys befolkning og til næringslivet og kommer derfor til å støtte denne saken.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat