Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om lov om infrastruktur for alternativt drivstoff (Innst. 350 L (2025–2026), jf. Prop. 71 LS (2025–2026))
Innlegget
Dette var da en morsom debatt, langt utover det vi kanskje tenkte den egentlig skulle dreie seg om. Det er ingen som er imot at det er smart at man har like løsninger i Europa og Norge, og man ser på flere og flere områder at det blir gode standarder. Det i hvert fall jeg er bekymret for i denne saken, handler om de økonomiske konsekvensene. Statsråden sier at det er TEN-T-nettet det dreier seg om nå, og det er riktig, men det er ganske klare og tydelige forventninger om hvor lang maksavstand det skal være, og det vil ha økonomiske konsekvenser. Ja, jeg satt i salen den gangen vi behandlet jernbanedirektivet, og der var vi definitivt med på å gå en runde til for nettopp å sjekke opp mot Høyesterett og det med votering og alt det der. Det syntes jeg var helt riktig. Det er ikke sånn at jeg er imot alt som kommer fra EU, det er faktisk sånn at EU av og til gjør noen smarte ting. Det er kanskje til og med sånn at hadde det ikke vært for dem, er det ikke sikkert at vi hadde hatt all den oppgraderingen på bl.a. tunneler som er gjort, for der kom det noen krav som gjorde at man satte i gang en ganske kraftig økning i det. Samtidig opplever jeg at noen er veldig, veldig redd for av og til å gjøre noe som kan gå på tvers av det EU mener og det som ligger i EØS-avtalen. Vi vet jo at den eneste gangen hvor Arbeiderpartiet har tatt dissens, gjaldt det postbrev under 50 gram for å hindre at det skulle bli litt konkurranse, så det er litt morsomt. Vi i Fremskrittspartiet tør derimot å utfordre. Vi mener at det er riktig å utfordre direktiver som kommer hit, og det er jo ofte sånn at når man skal utfordre noe, må man gjøre det med en gang når man behandler det. Hvis ikke kan det fort gå galt. Alle husker problemene vi hadde da vi skulle innføre et EU-direktiv om boggi på lastebil vogntog, da holdt vi på å rote det til. Det var også dette med lyskastere osv. som holdt på å bli ganske håpløst med tanke på at verden er annerledes i Frankrike, Spania og en del andre land enn den er i Norge, på norsk vinterføre, osv. Det er en del slikt som gjør at det er viktig at når disse diskusjonene kommer, blir det gjort på en skikkelig og grundig måte, og at man også får lov til å stille spørsmål om det økonomiske og hva konsekvensene blir for norske lastebileiere og norske bilister – og Norge totalt sett.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat