Videoopptak
Videoopptakene fra Stortinget er reservert abonnenter. Start 2 dager gratis og se dette innlegget umiddelbart.
Lås opp opptak →Innlegg · 2. jun 2026

SakInnstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om Finansiering av vegprosjektet fv. 17 Ørnes–Glomfjord i Meløy kommune i Nordland fylke (Innst. 363 S (2025–2026), jf. Prop. 85 S (2025–2026))
Innlegget
Jeg fant ut at det vel var greit å få ting på plass der de skal være, så det ikke framsettes noe fra denne talerstolen som ikke er riktig. Det er nemlig slik at da denne saken ble behandlet i fylkestinget i Nordland, støttet ikke Fremskrittspartiet saken. Det er det som er riktig. Vi har stemt imot den hele veien. Undertegnede har også en lang historikk på denne veien. Jeg har vel pendlet på den i 20 år, fram og tilbake mellom Bodø og Meløy. Det som er riktig, er at hvis man hadde forholdt seg til det som var utgangspunktet for prosjektet, Glombergan, som finansieres med rassikringsmidler fra staten, hadde man fortsatt løst det som er problemet. Det man gjør nå, i henhold til folkemøtet som jeg var på i Meløy på torsdag, er å legge til et par tunneler i prosjektet som er såkalt «nice to have», for å kutte ned reisetiden. Det gjør at bilisten får regningen. Den regningen har et tak på 60 passeringer, men allikevel kan det tilføre hver bil som passerer, en regning på bortimot 2 500 kr i måneden. Det unnlot statsråden å nevne at man får som en konsekvens av det vi gjør. I en tid hvor folk ellers sliter med kostnader knyttet til bilbruk og pendling, får man en ekstra regning, og det er det mange i Meløy som ikke setter pris på.
Kilde: data.stortinget.no · offentlig referat